‎رییس دانشگاه کوثر در آئین افتتاحیه در دومین همایش ملی ادبیات مقاومت

‎رییس دانشگاه کوثر در آئین افتتاحیه در دومین همایش ملی ادبیات مقاومت
 
‎ سردار سلیمانی مقاومت را زیسته بود و خود آیینه ادب پایداری بود.
 
‎به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر، دکترعلیرضا حسینی رییس دانشگاه کوثر و رییس دومین همایش ملی ادبیات مقاومت در آیین افتتاحیه همایش مذکور، سخن خود را با ذکر آیه شریفه "ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتاً بل احیاء عند ربهم یرزقون" آغاز کرد و افزود:
‎سپهبد سردار شهید سلیمانی می‌فرمود؛ برای هم دعا می‌کنیم که خداوند تو را برای همیشه زنده نگه دارد. او در وصیت‌نامه‌اش جانش را فدای ملتی نمود که به زعم ایشان شریف، عزیز، فداکار، با وفا، با حکمت و عزت‌مند است. از این رو اگر ما از ادبیات مقاومت سخن می‌گوییم؛ سردار مقاومت را زیسته بود و خود آیینه ادب پایداری بود.
‎دبیر علمی دومین همایش ملی ادبیات مقاومت تصریح کرد:
‎نخستین بار اصطلاح ادبیات مقاومت را غسان کنفانی نویسنده معاصر فلسطینی بنا نهاد. او بر مجموعه‌ای که از اشعار و داستان‌های معاصر فلسطینی تهیه کرده بود، نام ادب‌المقاومه را نهاد.
‎وی ادامه داد:
‎اما مفهوم پایداری در ادبیات ما قدمتی دیرینه دارد. ما ملت حماسه‌ایم و از دیرباز حماسه‌ساز بوده‌ایم. شعر حماسی، خود شعر مقاومت است. صبر و استقامت در برابر دشمنان و دفاع از مرز و بوم ایران عزیز که با پیوند خوردن با فرهنگ اسلامی حیاتی دگرگونه می‌یابد و مصداق قول سردار می‌شود که «ما ملت امام حسین‌ایم». البته به تعبیر ایشان از این تعریف پی برد. سردار می‌فرماید: که عمل امام حسین عملی مقدس بود و حال این عمل مقدس چیست؟
‎از دید او عمل مقدس برخاسته از روح حماسی و انقلابی است و تا کسی این روح را نداشته باشد نمی‌تواند خالق این عمل مقدس باشد. عمل مقدس عملی اثرگذار است که از غیرت، شجاعت و دفاع از حق سرچشمه می‌گیرد. دارنده این عمل خود را نمی‌بیند، جاه طلبی و خود محوری ندارد. همان است که شب‌های عملیات را می‌آفریند حماسه کربلای پنج و عاشورا را خلق می‌کند که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، شب‌های قدر بود.
 
‎دکتر حسینی افزود:
‎رسالت بزرگ ادبیات مقاومت نیز رساندن صدای مظلومان و نشان دادن چهره کریه ظالمان است، هدف ادب مقاومت برقراری عدالت و آزادی است. خودمحوری و عافیت طلبی در این نوع ادبی جایگاهی ندراد. همان‌گونه که شهید سپهبد با یادآوری شعر مولانا عمل مقدس را در فراموش کردن خود می‌داند. خودمحوری و عافیت طلبی در این نوع ادبی جایگاهی ندارد. 
‎عضو هیأت امنای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش اذعان داشت:
‎از دوران تاریخ کهن ایران که بگذریم، با بالا گرفتن
‎جنگ ایران و روس در اشعار قائم مقام ادبیات مقاومت را می‌بینیم وصف او از عباس میرزا، ترغیب به جنگ با روس و ...
‎پس از آن دوره مشروطه است که ادبیات اهدافی چون مبارزه با استبداد، وطن دوستی، استعمارستیزی، عدالت طلبی و ... دارد و این اهداف جان‌مایه اشعار شاعرانی چون ادیب‌الممالک، بهار، فرخی، نسیم شمال، عشقی، لاهوتی و عارف است. شاعرانی که تقدیر نسبتاً  مشترکی را حکومت خودکامه برایشان رقم زد؛ مرگ، تبعید، ترور، حبس، حصر و ...
وی ادامه داد:
‎در دهه 40 تحولاتی دیگر در جامعه پدید آمد که در سالهای پیش از ظهور رسیدن انقلاب اسلامی با تعالیم دکتر شریعتی و مبارزات امام خمینی به اوج رسید، شعارهای اصلی این ادبیات دعوت به وحدت، دوری از تفرقه، ستایش امام به عنوان رهبر نهضت و .... بود که با الهام از شخصیت های صدر اسلام چون سلمان و ابوذر و عمار، شخصیت های عاشورا، بزرگان تاریخ ایران اسلامی تقویت می‌شد. رهبر انقلاب نماد مبارزه در برابر طاغوت و حکومت ستم شاهی بود.
‎با حمله عراق به مرزهای ایران، ادب مقاومت نیز در ایران وارد مرحله ای تازه شد. این ادبیات خاستگاه مردمی و اجتماعی دارد و بر پایه عقاید و باورهای اسلامی و انسانی به دفاع از کشور و آرمان ها می‌پردازد و در عین حال چشم به راه منجی است تا رسیدن به آرمان شهر را میسر سازد.
‎در سالهای نخستین جنگ، درون مایه ادب مقاومت شهادت طلبی، توصیف روحیه رزمندگان، تلاش برای راندن دشمن و .... است. در طول جنگ فراخور شرایط موضوعاتی چون شرح مشکلات جنگ زدگان مهاجر، تبعات جنگ، مشکلات خانواده های شهدا و ایثارگران، پرداختن به اوصاف اخلاقی – عرفانی و شجاعت رزمندگان و در مقابل تقبیح فرصت طلبان و عافیت اندیشان آن سالها نیز به موضوعات قبل افزوده می‌گردد.
‎پس از جنگ، رحلت امام (ره) بازگشت اسرا، سازندگی مناطق ویران از جنگ ، نگرانی از فراموش شدن آرمان های شهیدان، بازگشت پیکر شهدا و مفقودین و ..... از دیگر مسائلی هستند که در ادبیات پایداری وارد می‌شوند.
دکتر حسینی در بخش پایانی سخنانش گفت:
‎به هر رو ادبیات مقاومت ایران، عصاره دردها، فریادها، آرمان ها، اندیشه ها، امیدها و باورهای ملتی است که به زعم سردار سلیمانی، ملت امام حسین است و استحقاق آن را دارد که به حرمت خون این همه شهیدی که برایش جان فدا کردند، آینده‌ای زیبا و روشن را در پیش رو داشته باشد.
رییس دومین همایش ملی ادبیات مقاومت در پایان گزارشی از مقالات پذیرفته شده در همایش و نحوه داوری و انتخاب مقالات برتر ارائه داد.