مدیر عامل پسماند استان عنوان کرد؛

کوثردانشگاه پیشرو در مدیریت پسماند

کوثردانشگاه پیشرو در مدیریت پسماند

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند گفت: دانشگاه کوثر اولین دانشگاه در سطح استان است که اقدام به فرهنگ سازی در زمینه مدیریت پسماند کرده است ودر این زمینه پیشرو است.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر روح الله عظیمی با حضور در خوابگاه شماره دو دانشگاه ودر جمع دانشجویان گفت:با #فرهنگسازی مدیریت پسماند  میتوان به حفظ منابع ملی برای نسل‌های آینده و کسب منافع اقتصادی وجلوگیری ازتخریب محیط‌ زیست کمک کرد.

وی ادامه داد:  به دلیل دفن غیر اصولی هم‌اکنون مشکل ساماندهی زباله‌های تولید شده در خراسان‌شمالی و به خصوص در بجنورد تبدیل به یک معضل شده و مشکلات زیست محیطی فراوانی را به همراه دارد.

عظیمی افزود: حجم عظیمی از زباله‌هایی که حکم طلای کثیف را دارد بدون این‌که از آن بهره‌ای برده شود به صورت غیر اصولی دفن می‌شود و سود آن عاید هیچ کسی نمی‌شود.

 مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند خراسان‌شمالی همچنین با اشاره به این‌که در شهر بجنورد روزانه 130 تن زباله تولید می‌شود، گفت: 80 درصد زباله‌های تولیدی در سطح شهر مواد غذایی هستند که نمی‌توان دوباره آن را به چرخه مصرف بازگرداند. وی افزود: این سازمان به‌دنبال آن است که میزان تولید زباله به‌خصوص زباله مواد غذایی را کاهش دهد و باید شهروندان نیز با همکاری به این نکته مهم توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: میانگین تولید زباله مواد غذایی در سطح کشور میان 65 تا 75 درصد است این در حالی است که رقم 80 درصد در بجنورد می‌تواند با فرهنگسازی انجام شده به 60 درصد برسد.

عظیمی همچنین اظهار کرد: در خراسان شمالی سرانه روزانه تولید پسماند هر فرد در مناطق شهری حدود 680 گرم و در مناطق روستایی 500 گرم است.

وی افزود: تفکیک زباله از مبدأ علاوه بر جلوگیری ازتخریب محیط‌ زیست برای  تهیه منابع اولیه، منابع ملی را برای نسل‌های آینده حفظ خواهد کرد و منافع اقتصادی زیادی نیز به همراه خواهد داشت.

روح‌الله_عظیمی اذعان داشت: این سازمان به خانواده هایی که زباله های خشک خود را به مأموران بازیافت تحویل دهند به قیدقرعه جایزه می دهد.

وی خاطر نشان کرد مأموران جمع آوری پسماند هفته ای یکبار جهت جمع آوری پسماند ها جلوی درب منازل حاضر میشوند و افزود: یک مرکز جمع آوری زباله خشک ثابت در بجنورد در محل میدان شهید، پشت سبزه میدان، کوچه شهید علیزاده وجود دارد و سه محل دیگر نیز در حال جانمایی است تا شهروندان بتوانند زباله خشک خود را تحویل دهند.

گفتنی است این نشست در هفته های آتی برای دانشجویان خوابگاه های دیگر نیز برگزار خواهد شد.