کارگاه "سبک زندگی اسلامی"

کارگاه

با همت مدیریت امور فرهنگی و اجتماعی کارگاه "سبک زندگی اسلامی" با حضور جمعی از اساتید وکارکنان  دانشگاه کوثر در سالن اجتماعات دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر، در این مراسم آقای حجت الاسلام والمسلمین موسوی مبلغ حوزه علمیه قم با تبریک روز استاد به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی اظهار داشت: سبک زندگی مجموعه‌ای ترکیب یافته از آداب است، و آداب جمع کلمه ادب و ادب به معنی ظرافت در رفتار است .قوای متعددی که در خلقت انسان وجود دارد، هرکدام نقاط فضیلت دارند و هرچه از حد اعتدال خارج می شود و در آن افراط و تفریط صورت می گیرد، به رذیلت اخلاقی تبدیل می‌شود. یعنی هرکدام از قوای انسانی یک فضیلت و دو رذیلت دارند و نیاز است با میانه روی در کارها همواره در وضعیت فضیلت باقی بمانند. در سبک زندگی اسلامی باید در نظر داشت که یک زندگی، زمانی خوب می‌باشد که همانند گفته قرآن به پیامبر عظیم الشان اسلام، شامل مجموعه‌ای از مکارم اخلاقی باشد  .

استاد موسوی اذعان داشت: گروه‌هایی هستن که وقتی پست میگیرند دیگر پای موعظه و درس نمی آیند، خواص بی بصیرت فتنه آفرینند، عوام با بصیرت فتنه را مدیریت می کنند.

وی با بیان مثال‌های متعدد اظهار داشت تجربه والدین برای تربیت فرزندان کافی نیست بلکه برای تحول‌های عالی باید تلاش کرد.

بالاترین تلاش انبیا این بود که بشر را با هجرت آشنا کنند. هجرت از جغرافیای نفس، بدی‌ها، نازیبایی‌ها، من‌های پر هراس. بعد از تأهل دیگه من نیستیم بلکه ما میشویم. دیگر نباید بگوییم من، من هراس می آورد و بین زن و مرد نفرت ایجاد می کند. من هراس می آورد و ما امنیت می آورد. خداوند نیز در قرآن می فرماید: ما به شما روزی دادیم، ما به شما قدرت تفکر دادیم و ... در نظام همسری ما امنیت می آورد. تا زمانی‌که در من شخصیت خود بمانیم یک انسان متوقف هستیم .

در نظام ارزشی اسلام جنسیت ارزش محسوب نمی شود، عامل امتیاز صالح بودن انسان هاست.

مهم ترین شعار هجرت انالله و انا علیه الراجعون است . هجرت میکنیم تا به زیبایی و به مقام عبد برسیم. اگر عبد نباشیم من میشویم و من فرعون است و فرعون نفرت است. عابد و عالم شدن زیبایی است و بالاترین مقام پیامبر مقام عبد بوده است.

 

حجت الاسلام موسوی در بخش پایانی سخنانش با تأکید بر پازل شخصیت تأکید کرد: شش اصل اخلاقی برای تکامل انسان ها لازم است:

1- اخلاق خانواده: مهم ترین طرح اسلام در تربیت، رفتار درست است. تربیت دیدنی است شنیدنی نیست.

2- اخلاق اقتصادی: بستر لازم را برای رشد معنوی و سعادت ابدی انسان نیز فراهم می‌سازد.

3- اخلاق جنسی: فلسفه ازدواج آرامش آوری است، فرزند آوری نیست. در قرآن آمده است ما اول همسر می‌شویم بعد والدین. ما در قرآن همسری داریم اما زن و شوهری نداریم. نظام همسری نظام پاداش‌هاست، نظام زن و شوهری نظام مجازات‌هاست.

4- اخلاق شغلی: خانم و آقا در حوزه کاری خود احساس مسئولیت می‌کنند. مومن در محل کار همکار ستیز نیست بلکه خیر رسان است.

5- اخلاق عبادی: اخلاق عبادی در اسلام با فرد و اجتماع در ارتباط است اخلاق عبادی لایه‌ای از اخلاق اسلامی است که آن را متمایز از اخلاق سکولار و دیگر اخلاق‌های دینی می‌کند.

6- اخلاق اجتماعی: اخلاق اجتماعی از مهمترین بخش‌های اخلاق اسلامی است. انسان چون ضرورتاً نیازمند زندگی در اجتماع می‌باشد و به یاری دیگر انسان‌ها و یاری رساندن به دیگران وابسته است. آشنایی و رعایت مسائل این قسم از زندگی بسیار لازم به نظر می‌رسد. با توجه به آیات و روایات و تأملی کوتاه در زندگی اطراف خود به خوبی ملاحظه می‌کنیم که بسیاری از صفات ناپسند و گناهان از همین اجتماع و ارتباط برمی‌خیزد و بسیاری از صفات نیکو و ثواب‌ها و فضیلت‌ها از همین بخش است.

سبک زندگی اسلامی یعنی اینکه فرد قبول کنه از بدی‌ها هجرت کند.

در پایان دکتر مریم محبتی مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه از همکاران برای حضور در کارگاه تشکر نمود.