وزیر علوم:دانشگاه ها باید به انجمن های علمی دانشجویی اعتماد کرده و آنها را تقویت کنند

 

وزیر علوم: دانشگاه‌ها باید به انجمن‌های علمی دانشجویی اعتماد کرده و آنها را تقویت کنند

 

 

وزیر علوم: دانشگاه‌ها باید به انجمن‌های علمی دانشجویی اعتماد کرده و آنها را تقویت کنند

دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با نمایندگان کانون‌های دانشجویی علمی، فرهنگی، هنری و نشریات دانشجویی گفت: دانشگاه‌ها باید به انجمن‌های علمی دانشجویی اعتماد کرده و آنها را تقویت کنند و همچنین لازم است این کانون‌های علمی در جهت حل مشکلات کشور و ارائه راه حل گام بردارند.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، در این دیدار دکتر فرهادی با حمایت از گسترش فعالیت نشریات دانشجویی اظهار داشت: این نشریات باید بتوانند در چارچوب قوانین مصوب فعالیت کنند و برخورد سلبی با آنها صورت نگیرد و گفتمان حمایتی بر فعالیت آنها حاکم باشد .

 دکتر فرهادی با بیان اینکه انشاالله در آینده بتوانیم یک چاپخانه مرکزی برای چاپ نشریات دانشجویی ایجاد کنیم، گفت: لازم است که دستور العمل‌ها و مقررات فعالیت نشریات دانشجویی بازنگری شده و شیوه نامه‌های اجرایی نیز از سوی شورای نظارت بر نشریات دانشجویی سریع تر در اختیار مسئولان نشریات دانشجویی قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: ضرورت دارد که انعکاس فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها به صورت مناسبی انجام شود و تقویم جامع فرهنگی کشور باید تدوین شود.

وزیر علوم در خصوص فعالیت دانشگاه‌ها در راستای حرکت به سوی دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین گفت: در این خصوص تأکید ما بر این است که بخش مهارتی دانشگاه‌ها فعال‌تر شود .

وی افزود: در این راستا تا کنون 600 رشته دانشگاهی بازنگری شده و همچنین 115 مرکز کارآفرینی در دانشگاه‌ها راه‌اندازی شده است. همچنین تقویت ارتباط با بخش صنعت نیز در دانشگاه‌ها گسترش یافته ، به طور مثال دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز هفته‌ای دو روز در واحدهای صنعتی فعالیت می‌کنند .

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه از دیدگاه‌های اعضای انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی در بخش بومی سازی و تحول علوم انسانی استقبال می‌کنیم، گفت: اگر طرح‌ها و پیشنهادات ارائه شده از سوی انجمن‌های علمی دانشجویی در سطح کلان تشخیص داده شوند، می‌توان آنها را در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان طرح ملی مورد بررسی قرار داد.

دکتر فرهادی با تأکید بر تشکیل صندوق ایده‌های نو دانشجویان، در خصوص ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: بنا داریم با حمایت صندوق رفاه دانشجویان تسهیلاتی در اختیار فارغ التحصیلان دانشگاهی قرار دهیم و ان شاالله تدابیر دولت پس از برجام به این مهم کمک می‌کند و با مواردی از قبیل ایجاد شرکت‌های دانش بنیان برای فارغ التحصیلان، ایجاد معافیت‌ها و در اختیار گذاشتن تسهیلات ارزان قیمت برای آنان بتوانیم در بخش اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی گام موثری برداریم.

همچنین در این نشست وزیر علوم به بیان خاطراتی از دوران دانشجویی خود و فعالیت در نشریات و انجمن‌های دانشجویی پرداخت.     در این جلسه نمایندگان انجمن‌های علمی دانشجویی، کانون‌های علمی، هنری و فرهنگی، نشریات دانشجویی و اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی، دیدگاه‌ها و نظرات خود را با وزیر علوم در میان گذاشتند .

گفتنی است در این دیدار دکتر سید ضیا هاشمی، معاون فرهتگی و اجتماعی وزارت علوم، مهندس ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان و فضل الله ایرجی مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز حضور داشتند.

منبع: msrt.ir