وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اهداف نظام آموزش عالی کشور در برنامه ششم توسعه را تشریح کرد

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اهداف نظام آموزش عالی کشور در برنامه ششم توسعه را تشریح کرد

 

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اهداف نظام آموزش عالی کشور در برنامه ششم توسعه را تشریح کرد

 

 

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال پایانی برنامه ششم توسعه، باید رتبه ایران در تولید علم در سطح دنیا  از 16فعلی به 12 و در نو آوری از 106 فعلی به 60 افزایش یابد که دست یابی به این رتبه‌ها واقعا یک جهش بزرگ خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمد فرهادی در همایش تبیین برنامه ششم توسعه کشور در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی اظهار داشت: هم اکنون سالانه 29 اختراع بین المللی توسط ایران ثبت می‌شود که تا سال 1399 باید این تعداد به 50اختراع در سال افزایش یاید.

 وزیر علوم گفت: هم اکنون سهم اعتبارات پژوهش و فناوری بخش عمومی از تولید ناخالص داخلی نیم درصد است که تا سال 1399 باید به یک و نیم درصد، سهم محصولات با فناوری متوسط به بالا از کل محصولات صنعتی از 35 درصد به 50 درصد و سهم محصولات با فناوری متوسط به بالا از تولید ناخالص داخلی از نیم درصد به 5درصد افزایش یابد.

دکتر فرهادی در تشریح فرآیند تصویب لایحه برنامه  ششم توسعه کشورگفت:  وظیفه تدوین برنامه‌های پیشنهادی حوزه آموزش، پژوهش و فناوری برای لایحه برنامه ششم توسعه کشور بر عهده دو شورای "برنامه‌ریزی آموزشی " به ریاست وزیر آموزش و پرورش و شورای "برنامه ریزی علم و فناوری" گذاشته شده بود که معاون آموزشی وزارت علوم ریاست کارگروه آموزش عالی را در برنامه‌ریزی آموزشی و مدیرکل دفتر سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم ریاست کارگروه پژوهش را در شورای برنامه ریزی علم و فناوری برعهده داشت.

وی افزود: شوراهای "برنامه ریزی آموزشی" و "برنامه ریزی علم و فناوری" در مجموع 19جلسه و5 کارگروه 95 جلسه برای تدوین برنامه های پیشنهادی حوزه آموزش، پژوهش و فناوری تشکیل دادند و در مجموع بیش از 4200نفر ساعت کار کارشناسی در این زمینه صورت گرفت.

وزیر علوم گفت: سیاست‌های علم و فناوری ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اولین الگوی ما در تدوین برنامه‌های پیشنهادی حوزه آموزش، پژوهش و فناوری برای لایحه ششم توسعه کشور بود که  دستیابی به رتبه اول منطقه در علم و فناوری، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزشی کشور، توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی، نظریه پردازی و نوآوری،ساماندهی نظام ملی آمار و اطلاعات علمی، پژوهشی و فناوری جامع و کارآمد، تحول و ارتقاء علوم انسانی، تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال،گسترش همکاری و تعامل فعال، سازنده و الهام بخش در حوزه علم و فناوری، توسعه و ساماندهی نظام ملی نوآوری و حمایت از پژوهش‌های مسئله محور و تجاری سازی پژوهش و نوآوری از محورهای اصلی این سیاست@ها هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، پایین بودن سطح تعامل آموزش عالی با نیازهای بخش‌های اقتصادی-اجتماعی کشور، توسعه نامتوازن و روند کاهشی کیفیت در آموزش عالی و  تعاملات و ارتباطات ناکافی آموزش عالی و مراکز پژوهشی در عرصه‌های بین‌المللی را از چالش های مهم آموزش عالی کشور عنوان کرد که در برنامه ششم توسعه برای رفع آنها برنامه‌هایی پیش بینی شده است.

وی در تبیین اهداف کمًی آموزش عالی در برنامه ششم توسعه گفت: هم اکنون جمعیت دانشجویی کشور 4میلیون و هشتصدهزار  نفر است که در برنامه ششم توسعه این تعداد 4میلیون و 200هزار نفر پیش بینی شده است،

وزیر علوم گفت: همچنین تعداد دانشجویان بین المللی شاغل به تحصیل در ایران باید از 15هزار نفر فعلی به 75000هزار نفر در برنامه ششم توسعه افزایش پیدا کند.

دکتر فرهادی افزود: تعداد دانشجویان کشور در بخش دولتی 2میلیون و 700هزار نفر  و در بخش غیر دولتی 2میلیون و 100هزار نفر است که در سال 1399باید تعداد دانشجویان بخش دولتی 2میلیون و 300هزارنفر و بخش غیر دولتی 1میلیون و نهصد هزار نفر باشد .

وی با اشاره به سطح بندی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور گفت: دانشگاههای برتر مأموریت بین‌المللی خواهند داشت و ترکیب جمعیت دانشجویی آنها به شکل، 40درصد دوره کارشناسی،40 درصد دوره کارشناسی ارشد و 20 درصد دوره دکترای تخصصی خواهد بود.

وزیر علوم افزود: در مجموع 5درصد دانشجویان داخل کشور و 10 درصد دانشجویان بین المللی در این دانشگاه‌ها  به تحصیل خواهند پرداخت.

دکتر فرهادی افزود: دانشگاه‌های سطح یک ماموریت ملی خواهند داشت و ترکیب جمعیت دانشجویی آنها به شکل دو ونیم درصد کاردانی، 45 درصد کارشناسی، 45 درصد کارشناسی ارشد و هفت و نیم درصد دکترای تخصصی خواهد بود و در مجموع 20درصد دانشجویان  داخل کشور در این دانشگاه‌ها تحصیل خواهند کرد و 3 درصد دانشجویان این دانشگاه‌ها، دانشجویان بین‌المللی خواهند بود.

وزیر علوم گفت: بر اساس سطح بندی دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های سطح دو، ماموریت منطقه‌ای خواهند داشت و ترکیب جمعیت دانشجویی آنها به شکل،25 درصد دوره  کاردانی، 55درصد دوره کارشناسی  و 20درصد دوره کارشناسی ارشد خواهد بود و در مجموع 35درصد دانشجویان داخل کشور در این دانشگاه‌ها تحصیل خواهند کرد و 2 درصد دانشجویان این دانشگاه‌ها دانشجویان بین‌المللی خواهند بود.

وی سطح سوم دانشگاه‌ها را دانشگاه‌های علمی- کاربردی و فنی حرفه‌ای ذکر کرد که ماموریت محلی دارند و ترکیب جمعیت دانشجویی آنها به شکل،50درصد کاردانی و 50 درصد کارشناسی است و 40درصد دانشجویان داخل کشور در این دانشگاه‌ها به تحصیل مشغول خواهند بود.

دکتر فرهادی، نبود انسجام در سیاستگذاری و راهبری کلان علم و فناوری و وجود موازی‌کاری و ابهام در وظایف دستگاه‌های ذیربط و نبود ثبات در مدیریت پژوهشی کشور را چالش علم و فناوری کشور دانست  و گفت: برای رفع این مسائل، در برنامه ششم توسعه کشور، انسجام در نظام سیاست‌گذاری، راهبری و ارزیابی عملکرد حوزه علم، فناوری و نوآوری و افزایش هماهنگی بین نهادهای متولی به عنوان یک هدف پیش بینی شده است.

وی پایین بودن نرخ رسوخ و انتشار فناوری و تجاری‌سازی پژوهش‌ها، براساس نیازهای بازار و جامعه  را چالش دیگر علم و فناوری کشور دانست که برای رفع این مسائل،حمایت و تقویت پژوهش و فناوری، توسعه بخش‌های دولتی و غیر دولتی افزود: حمایت از انتشار دستاوردهای پژوهشی و فناورانه جهت رفع نیازهای جامعه با رویکرد تعمیق کیفیت به عنوان یکی از اهداف برنامه ششم توسعه کشور مطرح شده است.

منبع: msrt.ir