هفته پژوهش 94 با رویکرد بین‌المللی برگزار می‌شود.

 

هفته پژوهش 94 با رویکرد بین‌المللی برگزار می‌شود.

 

هفته پژوهش 94 با رویکرد بین‌المللی برگزار می‌شود.

رییس ستاد ملی هفته پژوهش از برگزاری برنامه‌های این هفته در سال جاری با شعار 'پژوهش، فناوری؛ عزم ملی و رویکرد جهانی' از 22 تا 27 آذرماه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و به نقل از ایرنا، وحید احمدی روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی اعلام برنامه های هفته پژوهش و فناوری سال 94 اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی ما در سال‌های گذشته، آوردن فرهنگ پژوهش در متن جامعه بوده است تا فعالیت‌های تحقیقاتی صرفا به دانشگاه ها و پژوهشگاه‌ها محدود نشوند و مردم بتوانند نقش پژوهش و توسعه فناوری را در زندگی روزمره خود احساس کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه، هدف یاد شده فقط از طریق برپایی نمایشگاه محقق نمی شود، افزود: با توجه به همین موضوع، تلاش کردیم در برگزاری برنامه های هفته پژوهش امسال به هر دو بخش عرضه و تقاضای پژوهشی توجه ویژه داشته باشیم و فعالان صنعت، شرکت‌ها و سرمایه گذاران به عنوان متقاضیان پژوهش و فناوری از یک سو و تمام مراکز پژوهشی، دانشگاه‌ها، پارک های علمی و فناوری و مراکز رشد به عنوان عرضه کنندگان فعالیت‌های تحقیقاتی و فناوری حضور فعال داشته باشند.

وی با اعلام اینکه برنامه‌های هفته پژوهش امسال از 22 آذرماه آغاز می شود و در 27 آذرماه مصادف با بزرگداشت وحدت حوزه و دانشگاه به کار خود پایان خواهد داد، گفت: اولین روز از هفته پژوهش امسال به تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دانش آموزی اختصاص خواهد داشت و امسال در هر یک از سه مقطع ابتدایی، دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه، 7 برگزیده خواهیم داشت که آمار برگزیدگان نسبت به سال قبل، افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

احمدی از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری و فن بازار کشور از 23 آذرماه در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران خبر داد و گفت: در فن بازار هفته پژوهش سال گذشته حدود 25 میلیارد تومان، قرارداد انتقال فناوری منعقد شد و امسال پیش بینی می‌کنیم با توجه به حضور شرکت های سرمایه گذار و متقاضیان از داخل و خارج کشور، این رقم افزایش قابل توجهی داشته باشد.

به گفته وی، امسال نیز غرفه های برتر نمایشگاه پژوهش مورد حمایت قرار می‌گیرند و تسهیلات ویژه‌ای دریافت خواهند کرد. رییس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری، برگزاری جشنواره تجلیل از پژوهشگران برتر در محل سالن اجلاس سران را از دیگر برنامه های این هفته اعلام کرد و اظهار کرد: از رییس جمهوری برای حضور در این جشنواره دعوت کردیم اما هنوز پاسخی از دفتر ریاست جمهوری در این رابطه دریافت نکرده ایم و در تلاشیم مراسم اختتامیه هفته پژوهش با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شود.

وی ادامه داد: در طول هفته پژوهش امسال شاهد برگزاری جشنواره تجلیل از ایده‌های برتر و استارتاپ ها (شرکت های زایشی) نیز خواهیم بود با این هدف که فضای ایده پردازی و ارائه ایده های خلاقانه در کشور رونق گیرد و درعین حال، صاحبان این ایده‌ها بتوانند آموزش‌های لازم را برای نزدیک کردن ایده‌هایشان به فضای کسب و کار فراگیرند.

احمدی پرهیز از تمرکزگرایی را یکی از رویکردهای ستاد برگزاری هفته ملی پژوهش و فناوری عنوان کرد و گفت: معتقدیم برنامه های هفته پژوهش نباید به مرکز و تهران محدود باشد و با توجه به همین تفکر، سال گذشته هفته پژوهش را در 24 استان کشور برگزار کردیم و امسال نیز با هماهنگی وزارت کشور، مراسم هفته پژوهش با همکاری استاندارها، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی استانی در 31 استان کشور برگزار خواهیم کرد که البته زمان برگزاری برنامه های استانی، یک هفته قبل از برنامه های ملی خواهد بود.

احمدی، برگزاری اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های سراسر کشور را از دیگر برنامه‌های هفته پژوهش امسال ذکر کرد و گفت که این گردهمایی با هدف بررسی وضعیت پژوهشی کشور و ترسیم چشم انداز آینده در روز 25 آذرماه برپا خواهد شد.