نشست صمیمی هیأت رئیسه دانشگاه کوثر با اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه در شهریور ماه 1397

نشست صمیمی هیأت رئیسه دانشگاه کوثر با اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه در شهریور ماه 1397

نشست صمیمی هیأت رئیسه دانشگاه کوثر با اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه در شهریور ماه 1397

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر، درآغاز نشست بعد از تلاوت قرآن کریم و پخش سرود ملی  دکتر"محمدعلی رباط‌‌جزی" رئیس دانشگاه ضمن عرض خیر مقدم بیان داشت: خوشحالم در آستانه سال تحصیلی جدید این فرصت ایجاد شد تا بتوانیم با هم به گفتگو بپردازیم و در مورد اخلاق اداری و حرفه‌ای گفتمانی داشته باشیم و با استفاده از نظرات دوستان بتوانیم مجموعه را با رویکرد و عملکرد بهتر اداره کنیم.

رئیس دانشگاه کوثر در مورد تاریخچه دانشگاه گفت:  دانشگاه کوثر با دلسوزی و تلاش شما عزیزان و همکاران دانشگاه کوثر در استان خراسان شمالی، شهرستان بجنورد در سال 1391 تأسیس و پس از 6 سال توانسته با تلاش برای تحقق اهداف دولت محترم تدبیر و امید جایگاه خوبی را با عنایت به اقبال عمومی مردم، کیفیت و بازدهی آموزشی و پژوهشی درکشور کسب کند و این ظرفیتی است که باید هم از لحاظ کیفی و هم کمی مورد توجه و حمایت قرار گیرد. گفتنی است در امر آموزش و پژوهش موفقیت‌های بزرگی در دانشگاه کسب شده است از جمله نقش‌آفرینی اعضا هیأت علمی در فضای پژوهش جهانی، ملی و منطقه‎ای و درخشیدن دانشجویان تحصیلات تکمیلی که نقش شما در این موفقیت‌ها بی‌بدیل بوده است. امیدوارم همدلی، همفکری، تلاش مضاعف پیشه کار اعضای محترم هیات علمی و کارکنان باشد و از نکات کم توجهی پرهیز نمایید که ضرر آن نه تنها به خود فرد بلکه برای کل دستگاه خواهد بود.

دکتر محمدعلی رباط‌جزی در مورد مسئولیت و اخلاق اداری اظهار داشت: عبارت اخلاق اداری به  دستورات صحیح و درست انجام شدن کار اشاره می‌کند. اگر هر شخص مسئولیتی را که پذیرفته است بتواند به بهترین نحو آن را انجام دهد یعنی اخلاق اداری را رعایت کرده است. قوانین، اصول و موازینی که برای اخلاق اداری تدوین شده است ما حصل دو تفکر است: 1- اندیشیدن و 2- تجربه، تجارب به اندیشه‌ها کمک می‌کنند و اندیشه‌ها تجارب را به عمل نزدیک می‌کنند و راه صحیح را به ما نشان می‌دهند و ما باید از تجارب اشتباه پند بگیریم و تجارب صحیح را به عنوان موازین دستگاه مدنظر قرار دهیم. اخلاق اداری مشتمل بر دو  اخلاق است:1- اخلاق فردی: از خانواده و جامعه رشد می‌یابد و تحصیلات آن را تکمیل می‌کند و با اخلاق اجتماعی و سازمانی در هم آمیخته است. 2- اخلاق سازمانی: پایبندی به قوانین، آیین نامه‌ها و ضوابط اداری است.

وی با تأکید بر اینکه اخلاق حرفه‌ای و اداری برای سازمان یک ضرورت است اذعان داشت: ما با پذیرفتن قوانین سازمان باید برای ارتقا آن بکوشیم و چند ویژگی اخلاق حرفه‌ای را بیان کرد.

 1-مسئولیت پذیری: هرچه بر فرد در آن پست سازمانی نهاده شده است باید انجام دهد.

 2-رقابت طلبی: انسان‌هایی که حس رقابت طلبی مثبت و برتری جویی دارند همیشه موفق‌تر بوده‌اند.

3-صادق بودن و شفاف بودن

4- تکریم و احترام به دیگران: به کرات در دین مبین اسلام هم آمده است احترام به خود و دیگران از واجبات است و شخصی که به خود و دیگران احترام بگذارد قطعاً احترام سازمانی را هم رعایت خواهد کرد.

 5- هنجارهای اجتماعی: باید در چارچوب سیاست‌های خرد و کلان فرهنگی جامعه حرکت کنیم.

 6- انصاف و عدالت

 7- همدردی

 8- وفاداری: به خود و موازین دستگاه مربوط وفادار باشیم.

9- امانتداری و حفظ اسرار سازمان

 10- تلاش مضاعف و علاقه شغلی

 11- حفظ تعامل و ارتباط: برای ارتقا سازمان باید تعامل‌های داخل و خارج از سازمان به نحو مطلوب حفظ شود.

12- بی طرفی و عدم جانب‌داری: با رعایت این اصل به استقلال طلبی می‌رسیم.

 13: فراتر از مفهوم معیشتی عمل کردن: این ویژگی از نکات اخلاقی اسلامی و مدرن می‌باشد و باید فراتر از مسئولیت کار کنیم.

 14- پویایی و جویایی

 15- ارزشیابی عملکردها: ارزشیابی کدخدا منشانه کار درستی نیست و سازمان را عقب نگه می‌دارد ، باید همه اعضا سازمان خودارزیابی داشته و از مدیران و مسئولین مورد ارزیابی قرار گیرند.

16- صرفه جویی: در هر دستگاهی باید صرفه جویی در وقت، فضا و بیت المال مدنظر باشد.

دکتر رباط‌جزی در ادامه گفت: نکاتی که در یک سازمان باید از آنها پرهیز نمود عبارت اند از:

 1-  وظیفه نگری

 2- سپردن امور به دیگر اعضا

 3- کنار گذاشتن قوانین و مقررات

 4- مغالطه

 5- غرور و تکبر و خودشیفتگی

سپس در ادامه نشست اسد الله دادمهر"مدیر امور اداری- پشتیبانی" دانشگاه کوثر در خصوص اخلاق اداری بیان داشت: حضرت محمد(ص) می‌فرماید: "همانا هدف از بعثت تکمیل اخلاق است." و از موارد موثر در رفتار کارکنان سازمان صحبت کرد.

سپس دکتر مریم محبتی" مدیر امور فرهنگی و اجتماعی" دانشگاه کوثر در خصوص اخلاق اداری بیان داشت: انسان به طبع موجودی مدنی است و برای رفع نیازهایش به دیگران نیاز دارد و اجتماع را تشکیل می‌دهد در نتیجه باید اخلاق اجتماعی را بداند.

مدیر امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کوثر با بیان مثال‌ها و حدیث‌های مختلف ویژگی‌های اخلاق اداری را بیان داشت.

در پایان نشست همکاران سوال‌های خود در حوزه‌های مختلف را بیان کردند و رئیس دانشگاه و هیأت رئیسه به آنها پاسخ گفتند.