نشست خبری رئیس دانشگاه کوثر با اصحاب رسانه

نشست خبری رئیس دانشگاه کوثر با اصحاب رسانه

رئیس دانشگاه کوثر در نشست خبری با خبرنگاران استان خراسان شمالی

یکی از محوری‌ترین برنامه‌های دانشگاه تدوین برنامه راهبردی دانشگاه در افق ۱۴۰۵ در ابعاد مختلف پژوهشی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و رفاهی است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر، دکتر محبوبه معین مقدس، رئیس دانشگاه کوثر ضمن خیرمقدم به اصحاب رسانه و تسلیت ایام اربعین حسینی، با ارائه گزارش کوتاهی از تاریخچه دانشگاه، عنوان کرد: دانشگاه کوثر تنها دانشگاه ویژه خواهران در شمال شرق کشور است که در سال 1391 با سه دانشکده علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی تأسیس شد. این دانشگاه هم‌اکنون حدود ۳۵۰۰ دانشجو و ۷۰ عضو هیأت علمی دارد و در ۲۲ رشته گرایش در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از طریق کنکور سراسری و سازمان سنجش و آموزش کشور دانشجو می‌پذیرد.

دکتر محبوبه معین مقدس اظهار داشت: دانشگاه کوثر با شعار دانشگاه ارزش‌آفرین برای بانوان ایران‌زمین، در عرصه علمی و فرهنگی، در خدمت جامعه اسلامی، باهدف «توانمندسازی بانوان» به‌عنوان دانشگاهی جامع در حال فعالیت است.

دکتر معین مقدس افزود: در سال‌های گذشته، با تعریف حوزه علوم انسانی برای این دانشگاه، رشد و توسعه خوبی در رشته‌های علوم انسانی داشته‌ایم اما در ادامه سعی خواهیم کرد علاوه بر استمرار توسعه رشته‌های علوم انسانی، با توجه به رسالت دانشگاه در کشور، توسعه و رشد رشته‌های علوم پایه را سرعت دهیم. همچنین وی با اشاره به احیاء پذیرش رشته‌های فنی و مهندسی برای سال 1401 افزود: درصدد هستیم عدم رشد در رشته‌های فنی و مهندسی را جبران کنیم.

وی ادامه داد: چند محور اصلی برای برنامه‌های دانشگاه در نظر داریم که یکی از محوری‌ترین آن‌ها تدوین برنامه راهبردی دانشگاه در افق ۱۴۰۵ در ابعاد مختلف پژوهشی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و رفاهی است. بنا داریم این افق توسعه را بنا به اسناد بالادستی، همچون سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، نقشه جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم انقلاب، سند آمایش سرزمینی و سند تحول آموزش عالی تدوین کنیم و در نظر داریم این کار را با مشارکت کلیه ذینفعان یعنی استادان، کارکنان و دانشجویان انجام دهیم. برنامه‌ای که قرار است در آن مخاطبان در ارتباط با طرح‌های توسعه آموزشی، پژوهشی نقش‌آفرین باشند و از پتانسیل آن‌ها استفاده شود.

یکی از جدی‌ترین موضوعات در آموزش عالی این است که علم باید کاربردی، بومی، اسلامی و به‌روز باشد.

دکتر معین مقدس، بابیان این‌که آموزش و پژوهش دو رکن اصلی و اساسی دانشگاه هستند و یکی از جدی‌ترین موضوعاتی که امروزه در آموزش عالی وجود دارد این است که علم باید کاربردی، بومی، اسلامی و به‌روز شود، اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته، دانشگاه برای سال 1401 توانسته از شورای گسترش آموزش عالی مجوز دو رشته در مقطع کارشناسی ارشد را دریافت نماید؛ و مجوز پذیرش دانشجو در چهار رشته فنی و مهندسی این دانشگاه که همیشه با اقبال گسترده‌ای از سوی دانشجویان مواجه بود، نیز احیاشده و از سال 1401 پذیرش در این رشته‌ها نیز انجام خواهد گرفت.

وی ادامه داد: به‌منظور کیفیت‌بخشی به امر آموزش در رشته‌های فنی و مهندسی و علوم پایه از محل بودجه آزمایشگاه‌ها (شاعا) مبلغ 1.2 میلیارد تومان به تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها اختصاص یافت. همچنین برای توسعه منابع کتابخانه‌ای نیز امسال حدود 70 میلیون تومان تاکنون کتاب خرید شده است.

رئیس دانشگاه کوثر، با اشاره به افتتاح مرکز نوآوری بانوان در زمستان 140۰، گزارشی از ظرفیت‌های این مرکز ارائه داد و گفت: این مرکز باهدف حمایـت از اکوسیسـتم کارآفرینـی، تسـهیل فرآینـد تجاری‌سازی ایده‌های دانش‌بنیان، ایجـاد اشـتغال و توانمندسـازی بانـوان در اقتصـاد دانش‌بنیان، مشغول به فعالیت است و در حـال حاضر چهار واحد فناور در مرکز مستقرشده و فرآینـد پذیـرش هشت هسته فناور نیز در حال بررسـی و انجام اسـت.

دکتر معین مقدس، با اشاره به اخذ مجوز برای تأسیس مرکز رشد دانشگاهی، عنوان کرد: توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط فناور نیاز به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کاهش خطرپذیری این شرکت‌ها در شروع فعالیتشان دارد و یکی از مهم‌ترین این زیرساخت‌ها مراکز رشد است که دانشگاه با توجه به پتانسیل‌های موجود و با پیگیری‌های مستمر، مجوز تأسیس مرکز رشد دانشگاهی را از معاونت فناوری وزارت عتف اخذ کرد و مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان نیز برای تأسیس این مرکز تخصیص‌یافته است. این مرکز با همکاری مشترک پارک علم و فناوری استان تأسیس و تجهیز خواهد شد که قرارداد همکاری آن نیز در هفته دولت به امضا رسیده است.

محبوبه معین مقدس، درخصوص عملکرد دانشگاه در حوزه ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه عنوان کرد: دانشگاه در سال گذشته ده عضو هیأت علمی خود را به استناد شیوه‌نامه فرصت مطالعاتی اعضای هیأت علمی در صنعت و جامعه، به مأموریت فرستاده است که هر یک از این اعضای هیأت علمی، در حوزه تخصصی خود در بخشی از صنعت و یا جامعه مشغول به پژوهش و ایجاد ارتباط مؤثر بین دانشگاه، صنعت و جامعه هستند. همچنین مفتخر هستیم که یکی از طرح‌های برون دانشگاهی، جز ۱۰۰ طرح برتر ارتباط با صنعت و جامعه از سوی وزارت عتف معرفی شده است.

معین مقدس با بیان اینکه دیپلماسی علمی بسیار مهم و یکی از اهداف دانشگاه است، گفت: ارتباط با دانشگاه‌های دیگر کشورها برای تبادل استاد و دانشجو، برگزاری کارگاه‌ها و تألیفات مشترک پیگیری می‌شود که به‌محض امضای تفاهم‌نامه‌ها، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی بابیان اینکه پرتال دانشگاه برای اهداف بلندمدت دانشگاه نیاز به بازنگری داشت، افزود: این پرتال به‌نوعی ویترین ارائه خدمات دانشگاه محسوب می‌شود لذا تصمیم گرفته شد که این پرتال دوباره با رویکردی مخاطب محور، بازطراحی شود تا ارائه خدمات آن مطلوبیت بیشتری داشته باشد.

مطمئناً با انتقال کلیه فضاهای آموزشی دانشگاه به سایت جدید، امور آموزشی در کلیه بخش‌ها باکیفیت بهتری ارائه خواهد شد.

رئیس دانشگاه کوثر، با اشاره به رشد ۴۵ درصدی اعتبار دانشگاه نسبت به سال گذشته، عنوان کرد: دانشگاه همچنین توانسته است با پیگیری‌های مختلف ۶.۵ میلیارد تومان نیز بودجه ابلاغیه جذب نماید.

وی از اختصاص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه ۱۹ مهر دانشگاه کوثر از محل سفر رئیس‌جمهور خبر داد و افزود: این مبلغ برای تکمیل و محوطه‌سازی پروژه ۱۹ مهر اختصاص‌یافته است و بخشی از این پروژه ساختمانی تا مهرماه به بهره‌برداری خواهد رسید. وی با تشکر از حمایت‌های استانی صورت گرفته، ادامه داد: زیرساخت‌های مربوط به خدمات­رسان‌ها ازجمله آب و برق و گاز و فیبر نوری در حال پیگیری است.

معین مقدس بیان داشت: یک ساختمان نیم کاره با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی به دانشگاه واگذارشده است که از محل سفر برای تبدیل آن به یک خوابگاه ۱۵۰ نفره، ۱۰ میلیارد تومان اعتبار جذب‌شده است.

رئیس دانشگاه کوثر، با گزارشی درخصوص ساختمان‌های قبلی دانشگاه و استاندارد نبودن آن‌ها برای فضاهای آموزشی، گفت: سایت جدید دانشگاه دارای 26 هکتار عرصه است که 13 هزار مترمربع آن کاربری آموزشی، ورزشی، اداری دارد. مطمئناً با انتقال کلیه فضاهای آموزشی دانشگاه به سایت جدید، امور آموزشی در کلیه بخش‌ها باکیفیت بهتری ارائه خواهد شد. همچنین با توجه به نیاز دانشگاه، 2 هزار مترمربع از 6 هزار مترمربع زیربنای موجود در ساختمان 19 مهر تا مهرماه امسال به‌عنوان فضای اداری بهره‌برداری خواهد شد.

دکتر معین مقدس، از اخذ مجوز جذب ۱۱ عضو هیأت علمی خبر داد و تصریح کرد: برای رسیدن به حداقل شاخص‌های وزارت علوم نیازمند جذب ۳۰ عضو هیأت علمی هستیم.

در سال تحصیلی جدید، خوابگاه‌های خودگردان با ظرفیت ۹۰۰ نفر، به دانشجویان خدمت‌رسانی خواهند کرد.

رئیس دانشگاه کوثر، درباره حضوری شدن کلاس‌های دانشگاه در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰، گفت: سیاست‌های ما با سیاست‌های ابلاغی وزارت علوم و ستاد ملی مقابله با کرونا کاملاً هماهنگ بود. بعدازاینکه در بهمن‌ماه 1400 شرایط حضوری شدن تا حدی فراهم شد، برنامه‌ریزی‌های لازم به‌گونه‌ای شکل گرفت که حضوری شدن امور آموزشی در دانشگاه به شکل گام‌به‌گام اتفاق بیفتد و در نهایت تمامی دانشجویان دانشگاه از آموزش حضوری در ترم قبل بهره‌مند شدند و کلیه امتحانات به‌صورت حضوری برگزار شد.

وی در خصوص تأمین خوابگاه دانشجویی برای سال تحصیلی جدید گزارش کاملی از اقدامات صورت گرفته ارائه داد و گفت: در دفترچه کنکور تأکید شده که دانشگاه کوثر تعهدی در قبال تأمین خوابگاه دانشجویان ندارد، ولی با هماهنگی بخش خصوصی به‌صورت خودگردان برای حل دغدغه‌ خوابگاه دانشجویان اقدام شده است. وی افزود: برای سال تحصیلی جدید با چند خوابگاه خودگردان با ظرفیت ۹۰۰ دانشجو به توافق رسیده‌ایم. وی در ادامه از تخصیص اعتباری به مبلغ دو میلیارد تومان برای ساخت خوابگاه دانشجویی خبر داد و گفت: دانشگاه در تلاش است با جذب اعتبار در حوزه خیرین دانشگاهی، به‌سرعت خوابگاه ملکی خود را به بهره‌برداری برساند.

رئیس دانشگاه کوثر بابیان اینکه تاکنون دانشگاه فاقد سلف‌سرویس بوده و امور تغذیه دانشجویان کاملاً به‌طور خصوصی برون‌سپاری می‌شده است، عنوان کرد: با تخصیص اعتبار صورت گرفته، دانشگاه از سال تحصیلی جدید امکان بهره‌مندی از سلف‌سرویس تجهیز شده به‌صورت نیمه‌صنعتی را خواهد داشت که ارائه امور تغذیه باکیفیت بهتری برای دانشجویان فراهم می‌شود.

دکتر معین مقدس، با ارائه گزارشی از خدمات مرکز مشاوره دانشجویی دانشگاه، ادامه داد: این مرکز در ایام بیماری کرونا به‌صورت مجازی تمامی خدمات خود را ارائه کرده است. همچنین کارگاه‌های آموزشی به‌منظور پیشگیری و درمان و همچنین در حوزه‌ی خانواده به‌صورت مجازی برگزار شده است.

دکتر معین مقدس، درخصوص ارائه خدمات ایاب و ذهاب به دانشجو برای رفت‌وآمد به سایت جدید، گفت: شهرداری متولی اصلی ایاب و ذهاب دانشجویان به محل فعلی دانشگاه واقع در تخته ارکان است و در این راستا تخصیص ۱۵ اتوبوس به دانشگاه‌های تخته ارکان در کمیسیون دانشجویی استان مصوب شده است.

در دومین جشنواره ملی سراسری پروین اعتصامی، دانشجویان دختر سراسر کشور با ارسال ۷۵۸ اثر فرهنگی، هنری و علمی به رقابت پرداختند.

دکتر معین مقدس در گزارش خود از عملکرد حوزه فرهنگی دانشگاه، اظهار داشت: رویکرد دانشگاه در حوزه فرهنگی، آماده کردن دانشجویان برای فعالیت در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی است و به‌منظور آشناسازی دانشجویان، ۲۶۶ کارگاه فرهنگی و ۱۲۴ ساعت کارگاه آموزشی برگزار شده است.

وی اقدام شاخص در حوزه فرهنگی دانشگاه را برگزاری جشنواره ملی سراسری پروین اعتصامی عنوان کرد و افزود: در این جشنواره با شناسایی و معرفی استعدادهای شاخص و ناب در یک فضای رقابتی بین دانشجویان دختر در بخش‌های مختلف فرهنگی، هنری و علمی، درمجموع ۷۵۸ اثر از دانشجوی دختر از دانشگا‌ه‌های سراسر کشور دریافت کردیم که از این تعداد ۳۳ اثر برگزیده و ۱۷ اثر شایسته تقدیر شناخته شدند.