نشست خبری رئیس دانشگاه کوثر با اصحاب رسانه

نشست خبری رئیس دانشگاه کوثر با اصحاب رسانه

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر، نشست خبری دکتر معین مقدس دوشنبه 19 شهریور 1403 با حضور اصحاب رسانه در محل سالن جلسات دانشگاه کوثر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر، دکتر محبوبه معین مقدس، رئیس دانشگاه کوثر ضمن خیرمقدم به اصحاب رسانه با ارائه گزارش کوتاهی از تاریخچه دانشگاه، عنوان کرد: دانشگاه کوثر تنها دانشگاه ویژه خواهران در شمال شرق کشور است که در سال 1391 با سه دانشکده علوم پایه، علوم انسانی، فنی و مهندسی تأسیس شد. این دانشگاه هم‌اکنون بیش از 2000 دانشجو و 67 عضو هیئت‌علمی دارد و در 30 رشته گرایش در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از طریق کنکور سراسری و سازمان سنجش و آموزش کشور دانشجو می‌پذیرد.

دکتر محبوبه معین مقدس، با اشاره به جابه‌جایی به سایت جدید در تابستان 1401 و نتایج آن در کیفیت برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و ورزشی دانشگاه اظهار داشت: با امکان بهره‌برداری از کلاس‌هاي استاندارد، فراهم کردن فضاي مجزا براي آزمایشگاه‌ها و خريد و ارتقاء تجهيزات آزمايشگاهي افزايش متراژ کتابخانه، امور آموزشي و پژوهشی دانشگاه باکیفیت بسیار مطلوب‌تری نسبت به قبل از جابه‌جایی انجام می‌شود.

وی با اشاره به امکانات فراهم‌شده در حوزه تربیت‌بدنی دانشگاه، اضافه کرد: به‌واسطه وجود سالن ورزشي در دانشگاه، شاهد رشد فعالیت‌های ورزشي بوده‌ایم که نتیجه آن کسب عنوان دانشگاه برتر در حوزه ورزش همگاني و کسب 3، 11 و 28 مقام در مسابقات ملي، منطقه‌اي و استاني بوده است.

وی با اشاره به عناوین کسب‌شده در حوزه فرهنگی ادامه داد: با اختصاص فضاهاي مجزا و متعدد به کانون‌ها، انجمن‌ها و مديريت امور فرهنگي و امکان استفاده از آمفی‌تئاتر به مساحت حدود 500 مترمربع به رشد فعالیت‌های فرهنگي به ميزان حداقل 50 درصد رسیده‌ایم که به کسب عنوان دانشگاه برگزيده در بين 70 دانشگاه کشور در شانزدهمين جشنواره رويش و کسب رتبه اول در شاخص تعداد کل برنامه‌های اجراشده در سامانه وزارت علوم منجر شده است. همچنین کسب 3 عنوان برتر در جشنواره ملي رويش 1402 و کسب 4 عنوان برتر در جشنواره ملي رويش 1401، کسب 1 عنوان برتر در جشنواره بین‌المللی حرکت و کسب 5 عنوان در جشنواره پروین اعتصامی جز افتخارات حوزه فرهنگی دانشگاه است.

دکتر معین مقدس، با اشاره به کیفیت مطلوب امور رفاهی- دانشجویی نسبت به قبل از جابه‌جایی به سایت جدید اذعان داشت: با استقرار مرکز مشاوره و سلامت و سبک زندگی دانشگاه رشد و بهبود عملکرد این مرکز در ارائه خدمات به دانشجویان شایان توجه بوده است. با افزايش ظرفیت سلف سرویس دانشگاه، خدمت‌رسانی در امور تغذیه باکیفیت بهتری ارائه می‌شود همچنین وجود فضاي سبز و امکان برگزاري برنامه‌هاي مفرح و شاد توانسته است در شورونشاط برنامه‌های فرهنگی و دانشجویی اثرگذار باشد.

دکتر معین مقدس با اشاره به پیشرفت‌های حاصل‌شده در تنها پروژه ساختمانی دانشگاه، پروژه 19 مهر، گفت: در زمان جابه‌جایی به سایت جدید دانشگاه، استقرار سرورهاي دانشگاه و انجام عمليات اجرايي فيبر نوري دانشگاه در سال 1401 انجام شد. در سال 1402 با اتمام ضلع جنوبي ساختمان 19 مهر حوزه اداري و مالي دانشگاه در این بخش مستقرشده است؛ و اکنون با اتمام پروژه شبکه توزيع آب‌رسانی، اتمام پروژه شبکه گازرساني، اتمام پروژه انتقال شبکه فيبر نوري، تقويت خطوط برقي ساختمان، تکميل موتورخانه ساختمان، در نظر داریم که به‌سرعت امور اجراي معابر و محوطه‌سازی و تکميل ضلع شمالي ساختمان انجام‌شود تا دانشکده فنی و مهندسی از مهرماه 1403 در این ضلع از ساختمان مستقر شود. همچنین برای 85 هکتار زمین دانشگاه نیز توانستیم مصوبه هیئت‌امنا را اخذ کنیم.

رئیس دانشگاه کوثر با اشاره به مشکلات دانشگاه به دلیل عدم وجود خوابگاه ملکی بیان کرد: کلیه دانشجویان در خوابگاه‌های غیردولتی مستقر هستند؛ و دانشگاه بااینکه مسئولیتی در تأمین فضای خوابگاهی ندارد اما مسئولانه و متعهدانه در این حوزه ورود داشته که علاوه بر نظارت بر امور آن‌ها برنامه‌های مشاوره و فرهنگي در فضاي خوابگاهي انجام‌شده است. همچنین با افتتاح اتاق ورزش در خوابگاه‌ها در سال 1402 سعی شده است امور ورزشی در خوابگاه نیز انجام شود.

دکتر معین مقدس با اشاره به تعاملات صورت گرفته با موسسه غیرانتفاعی حکیمان، افزود: در تلاش هستیم که امسال برای دانشجویان ورودی جدید از این فضای فیزیکی بهره‌برداری نموده و به‌عنوان فضای خوابگاهی از آن استفاده کنیم. همچنین 1 بلوک ۳۰ واحدی خوابگاه متأهلی در حال ساخت است گرچه اعتبارات تخصیص نیافته اما عملیات اجرایی این خوابگاه متاهلی آغازشده است.

دکتر معین مقدس در ادامه با اشاره به تدوين و تصويب اولین برنامه راهبردي 5 ساله دانشگاه اظهار داشت: در بخش تقویت و قوام بخشی به هویت دانشگاه کوثر نیاز بود که برنامه راهبردی دانشگاه تدوین و تصویب شود تا با یک نگاه برنامه‌ریزانه مسیر پیش روی دانشگاه ترسیم شود و با ابزارهای کمی، کیفیت رشد و توسعه دانشگاه در حوزه‌های مختلف تبیین شده و قابل ارزیابی شود.

رئیس دانشگاه افزود: افزايش بودجه دانشگاه به ميزان 56% و 83% در سال‌هاي 1401 و 1402 محقق شده است. همچنین با تخصیص بخشی از بودجه مصوبه شده در سفر شهید جمهور آیت‌الله رئیسی، امور عمرانی دانشگاه در پروژه 19 مهر سرعت بیشتری گرفت.

دکتر معین مقدس، با اشاره به اقدامات و برنامه‌های دانشگاه برای احيا و بهبود گسترش رشته‌ها و گرایش‌های تحصيلي دانشگاه به‌منظور نيل به دانشگاه جامع افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته، دانشگاه توانسته از شورای گسترش آموزش عالی 2 رشته در مقطع کارشناسی و 8 رشته در مقطع کارشناسی ارشد دریافت نماید؛ و مجوز پذیرش دانشجو در چهار رشته فنی و مهندسی این دانشگاه که همیشه با اقبال گسترده‌ای از سوی دانشجویان مواجه بود، نیز احیاشده و در سال 1401 پذیرش در این رشته‌ها نیز انجام خواهد گرفت. همچنین در همان سال، تغییر حوزه فعالیت دانشگاه کوثر از علوم انسانی به جامع رخ داد.

وی ادامه داد: باهدف رشد کمي و کيفي در شاخص‌های آموزشي و پژوهشي و فناوری تقويت هرم اعضاي هیئت‌علمی در سه سال اخیر موردتوجه قرار گرفت. تعداد اعضای هیئت‌علمی دانشگاه از 57 به 67 نفر افزایش‌یافته است و 10 عضو دیگر نیز در حال حاضر منتظر ردیف استخدامی و در فرآیند جذب قرار دارند اما برای رسیدن به حداقل شاخص‌های وزارت علوم در سرانه استاد به دانشجو نیازمند حضور حداقل 80 عضو هیئت‌علمی هستیم. همچنین به‌منظور کیفیت‌بخشی به امر آموزش در رشته‌های فنی و مهندسی و علوم پایه از محل بودجه آزمایشگاه‌ها (شاعا) مبلغ 43.35 میلیارد تومان به تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها اختصاص‌یافته است. همچنین تقويت زیرساخت‌های حوزه انفورماتيک و فناوري اطلاعات به مبلغ 37 ميليارد ريال در طی این دوره انجام‌شده است. این اقدامات منجر به بهبود شاخص‌های کمي که نشان‌دهنده رشد فعالیت‌های آموزشي و برونداد هدفمند شده است که تعدادی از آن‌ها عبارت‌اند از افزايش تعداد دانشجويان مقاطع تحصيلات تکميلي به میزان 59 درصد، افزايش رشته‌هاي دانشگاه در مقاطع مختلف به میزان 58 درصد و افزایش قبولي دانشجويان دانشگاه کوثر در مقاطع بالاتر به میزان 21 درصد.

رئیس دانشگاه با اشاره به رشد فعالیت‌های پژوهشی و بهبود شاخص‌های کمی تصریح کرد: در این دوره ارتقا شاخص اچ ایندکس دانشگاه از 36 به 47، افزایش استنادات دانشگاه به میزان 81 درصد (از 5416 به 9820) و کسب عنوان پرافتخار پژوهشگر پر استناد يک درصد برتر بین‌المللی توسط عضو هیئت‌علمی دانشگاه در دو سال متوالي جز افتخارات پژوهشی دانشگاه است. همچنین با افزایش آمار نشر مقالات علمی در پایگاه‌های معتبر بین‌المللی و ملی توانستیم دو رتبه نخست در شاخص‌های بهره‌وری ISC را کسب کنیم. کسب عنوان پژوهشگر برتر استان در حوزه علوم پايه و کسب عنوان نخبه پژوهشگر برتر در استان توسط اعضای هیئت‌علمی دانشگاه نیز از دستاوردهای دانشگاه در حوزه پژوهشی است.

دکتر معین مقدس در خصوص عملکرد دانشگاه در حوزه ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه عنوان کرد: در این دوره افزایش اعزام اعضای هیئت‌علمی به فرصت مطالعاتی ارتباط با صنعت و جامعه از 1 مورد به 13 مورد را داشتیم که باهدف ایجاد ارتباط مؤثر بین دانشگاه، صنعت و جامعه انجام‌شده است. همچنین افزایش طرح‌های برون دانشگاهی از 9 مورد به 20 مورد نیز در این دوره رخ‌داده است که مفتخر هستیم که دو طرح از طرح‌های برون دانشگاهی، جز ۱۰۰ طرح برتر ارتباط با صنعت و جامعه از سوی وزارت عتف معرفی‌شده است. همچنین با گسترش تفاهم‌نامه‌های همکاری با بخش‌های مختلف صنعت و جامعه از 17 مورد به 28 مورد سعی شده است ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه را تقویت نماییم.

رئیس دانشگاه کوثر، با اشاره به افتتاح مرکز نوآوری بانوان و همچنین افتتاح مرکز TMC دانشگاه گزارشی از ظرفیت‌های دانشگاه در امر مهارت‌آموزی دانشجویان ارائه داد و گفت: سعی داریم با استفاده از ظرفیت‌های مرکز نوآوری، مرکز TMC و مرکز آموزش‌های آزاد و مجازی دانشگاه، مهارت‌های لازم و موردنیاز دانشجویان با توجه به رشته‌های تحصیلی‌شان به آن‌ها آموزش داده شود.

محبوبه معین مقدس، بابیان اینکه دیپلماسی علمی بسیار مهم و یکی از اهداف دانشگاه است، گفت: با توجه به تقاضای دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در دانشگاه‌های ویژه بانوان و با توجه به پتانسیل‌های علمی و پژوهشی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه، درصدد هستیم با رفع موانع موجود، جذب دانشجوی بین‌الملل در آینده‌ای نزدیک در دانشگاه کوثر رخ دهد.