مقاله پژوهشی عضو هیات علمی گروه مهندسی اپتیک و لیزر در یکی از مجلات معتبر بین‌المللی با نمایه JCR به چاپ رسید

مقاله پژوهشی عضو هیات علمی گروه مهندسی اپتیک و لیزر در یکی از مجلات معتبر بین‌المللی با نمایه JCR به چاپ رسید
به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر مقاله‌ی Mass dimension one fermions: Constructing darkness نوشته‌ی دکتر معصومه موذن سرخی عضو هیأت علمی گروه مهندسی فیزیک، اپتیک و لیزر دانشگاه کوثر در مجلهPhysics Reports  از مجلات JCR با Quality سطح یک و دارای ضریب تأثیر ۲۵/۶۰۰ می‌باشد که جزء ۱۰ درصد اول گروه موضوعی می‌باشد نمایه شده است.
 دکتر موذن سرخی اظهار داشت: این مقاله به مرور نتایج منتشر شده در خصوص یک ذره جدید با اسپین 2/1  که تحت عنوان(ELKO)شناخته می‌شود، می‌پردازد. میدان الکو که ماورای ذرات شناخته شده‌ی مدل استاندارد ذرات بنیادی است، ویژه اسپینور عملگر همیوغ بار، با بعد جرمی یک می‌باشد که می‌تواند به صورت فرمیونی یا بوزونی آشکار گردد. بٌعد جرمی میدان‌های فرمیونی معرفی‌شده و میدان‌های ماده مدل استاندارد، دارای یک عدم تطابق ذاتی هستند. آنها تاریکی طبیعی را برای میدان‌های جدید با توجه به دوتایی‌های مدل استاندارد فراهم می‌آورند. از این رو میدان های الکو به عنوان یکی از کاندیدای ماده تاریک می‌توانند در نظر گرفته شوند. 
وی ادامه داد: ما در بخش هفتم این مقاله به مطالعه میدان‌های الکو در مدل‌های جهان شامه‌ای تخت و تابدار پرداختیم و شرایط جایگزیده شدن آن‌ها را در کیهان ارائه نمودیم. همچنین با مطالعه تابع تقسیم و خواص اصلی ترمودینامیکی فرمیون‌ها با بعد جرمی یک، در زمینه هاله ماده تاریک کهکشان‌ها، نشان داده شد که برای کهکشان راه شیری، داده‌های رصدی منحنی چرخش برای جرم فرمیونی حدود23 الکترون ولت کاملاً مناسب است.
لازم به ذکر است در این مقاله نویسندگانی از کشور‌های برزیل، چین و  استرالیا با دکتر موذن سرخی همکاری داشته‌اند.