معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم اظهار داشت: در قوانین کشور هیأت امناء عالی‌ترین رکن دانشگاه محسوب می‌شود

 

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم اظهار داشت: در قوانین کشور هیأت امناء عالی‌ترین رکن دانشگاه محسوب می‌شود

 

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم اظهار داشت: در قوانین کشور هیأت امناء عالی‌ترین رکن دانشگاه محسوب می‌شود

                                                                                معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم اظهار داشت: از ابتدای قانون‌گذاری در قبل و پس از انقلاب اسلامی، هیأت امنا به عنوان عالی‌ترین رکن دانشگاه تلقی شده و استقلال دانشگاه‌ها به عنوان یک امر کلیدی و مهم، مطمح نظر قانون‌گذار بوده است تا جایی که در اولین مصوبه شورای عالی انقلاب اسلامی در خصوص دانشگاه‌ها، به این مهم تصریح شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمد روشن در نشست رؤسای کمیسیون دائمی هیأت‌های امنای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی افزود: در لایحه تقدیمی دولت یازدهم تحت عنوان تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور، اولین  ماده آن به هیأت امنا و جایگاه و اختیارات آن اختصاص داده شده است که اتفاقاً مجلس محترم شورای اسلامی نیز بر آن صحه گذاشت و تصویب کرد.

 دکتر روشن در خصوص سابقه تاریخی ایجاد هیأت‌های امنا گفت: اولین هیأت امنا در سال 1287 در  مؤسسات آموزش عالی و  در سال 1339 در دانشگاه ملی (شهید بهشتی فعلی) ایجاد شد و  پس از آن دانشگاه‌های شیراز و شریف  در 1342 و دانشگاه تهران در سال 1346  به تشکیل هیأت امنا اقدام کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تصویب قانون ایجاد هیأت‌های امنای دانشگاه‌ها در سال 1350 در مجلس شورا و  سنا صورت گرفته است گفت:  تشکیل هیأت‌های امنا  در قوانین کشور  دارای قدمت بوده و  جایگاه محکمی دارد و  در برنامه‌های سوم، چهارم  و  پنچم توسعه و احکام دائمی برنامه ششم توسعه کشور مورد تأکید قرار گرفته و در هر دوره‌ای به مناسبتی تکمیل و توسعه داده شده است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم گفت: از دیگر  قوانین مرتبط با ایجاد هیأت‌های امنای دانشگاه‌ها، قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب١٣٨3) است که بر اساس ماده 10 آن ، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی دارای شخصیت‌ حقوقی مستقل هستند و برابر ضوابط و آیین‌نامه‌های خاص مالی معاملاتی، اداری، ‌استخدامی و تشکیلاتی که به تصویب هیأت امناء و تأیید وزیر می‌رسد اداره می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مصوبات هیأت‌های امنای دانشگاه‌ها باید به تایید وزیر علوم برسد گفت: نظارت وزارت علوم بر هیأت امناء  از نوع استصوابی و در کلیه مراحل است.

دکتر روشن تأکید کرد: انتظار می‌رود کمیسیون‌های دائمی و هیأت‌های امنای دانشگاه‌ها با توجه به اینکه مصوبات هیأت امنا برای آنان مسئولیت‌های مدنی و کیفری ایجاد می‌نماید حتماً از نظرات مشورتی مدیران دفاتر حقوقی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استفاده کنند تا ضمن مستند سازی مصوبات، از مغایرت‌های قانونی پیشگیری شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم در پایان اظهار امیدواری کرد با توجه به مسئولیتی که  کمیسیون‌های دائمی در  زمینه،  همسان‌سازی و ایجاد هماهنگی بین مصوبات هیأت‌های امناء را به عهده دارند شاهد اثربخشی بیش از بیش هیأت‌های امنای دانشگاه‌ها در توسعه این مراکز باشیم.

منبع: msrt.ir