برگزاری مراسم اختتامیه دومین جشنواره سراسری علمی، فرهنگی و هنری پروین اعتصامی:

ضرورت ارتقای مهارت‌های زندگی در بستر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی برای دانشجویان دختر

ضرورت ارتقای مهارت‌های زندگی در بستر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی برای دانشجویان دختر
 
 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر، آئین اختتامیه دومین جشنواره سراسری علمی، فرهنگی  و هنری پروین اعتصامی به میزبانی دانشگاه کوثر و به همت معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم  و معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده به عنوان یک جشنواره ملی برگزار شد.

دکتر  معین‌مقدس، سرپرست دانشگاه، در ابتدای این آئین، ضمن خوشامدگویی به حاضران در جشنواره و تبریک دهه کرامت و سالروز  ولادت امام رضا(ع)، گفت: برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره پروین، جامعه دختران دانشجو را برای انجام فعالیت اجتماعی و فرهنگی در یک بستر و فضای رقابتی تشویق کرده و  به ارتقای مهارت‌های زندگی در بستر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی ایشان کمک شایانی  کرده و فرصت خودشکوفایی و بازآفرینی در این عرصه‌ها برای این عزیزان فراهم  می‌کند. لذا این جشنواره  بستر مناسبی را جهت بروز خلاقیت و خودشکوفایی دانشجویان با تکیه بر تقویت و مشارکت بین دختران فراهم می‌آورد.

 

وی با ارائه گزارش کوتاهی از عملکرد دانشگاه در این ده سال و افتخارات اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه، افزود: اکنون بیش از نیمی از جمعیت دانشجویی در کشور ما را دختران تشکیل می‌دهند، و لذا مهارت‌آموزی دانشجویان دختر در کنار دانش‌افزایی در یک فضای سالم لازم و ضروری  است و وجود دانشگاه کوثر، که مأموریت ذاتی آن توانمندسازی بانوان است، به ساختن چنین فضایی کمک شایانی خواهد کرد.

رئیس دومین جشنواره پروین اعتصامی، در خصوص اهداف و محورهای این جشنواره گفت: شناسایی و معرفی استعدادهای شاخص و ناب، تشویق و ترغیب جامعۀ دختران دانشجو به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، تقویت انگیزه فعالیت و ایجاد امید و نشاط از طریق فضای رقابتی و ارتقای مهارت‌های زندگی در بستر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی از جمله اهداف جشنواره پروین بود.

دکتر معین‌مقدس، در خصوص بخش‌های مختلف این جشنواره اظهار کرد: این جشنواره در بخش‌های مختلف از جمله بخش ادبی: شعر، داستان، دل نوشته، نمایشنامه، فیلم نامه، بخش هنری: خوشنویسی، نقاشی، پوستر، حجم، مصنوعات شیشه‌ای، مصنوعات فلزی، مصنوعات چوبی، مصنوعات سفالی، مصنوعات پارچه‌ای، فرش، گلیم، نگارگری و تذهیب، عکس، فیلم کوتاه، موسیقی (تک نوازی)، بخش پژوهشی: تلخیص کتاب، نقد کتاب بر اساس کتاب‌های معرفی شده، بخش ایده و طرح: ایده‌های اجرا شده، ایده‌های اجرا نشده، بخش ویژه شامل طراحی اپلیکیشن، طراحی بازی‌های رایانه‌ای، پویا نمایی، موشن گرافی، اینفوگرافی برگزار شد.

وی ادامه داد: از آذر‌ماه دبیرخانه این جشنواره  با فراخوان گسترده به تمامی دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم شروع به دریافت آثار نمود که با توجه به استقبال دانشجویان دختر مهلت ارسال آثار تا 20 اردیبهشت ماه 1401 نیز تمدید شد.  بسیار خرسندیم که از سراسرکشور برای شرکت در این جشنواره  آثار متنوعی در بخش‌های مختلف دریافت شد و در مجموع 758  اثر از   دانشجوی دختر از دانشگا‌ه‌های سراسر کشور دریافت کردیم که از این تعداد 33 اثر برگزیده و 17 اثر شایسته تقدیر شناخته شدند.

 
 
 
 
 
دانشگاه کوثر مدعی است که می‌تواند و فعل خواستن را صرف و شعار توانستن را تحقق بخشیده است
 
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی، با  اشاره به اینکه محور یک جامعه مترقی و تعالی‌خواه خانواده و محوریت خانواده، مادر است، افزود: مادر می‌تواند در تربیت انسان تعالی‌خواه و مترقی تاثیر بسیار زیادی داشته باشد و به طبع این تاثیر و ویژگی در مادران، می‌توانیم جامعه خوب و تعالی‌خواه داشته باشیم.
حجت الاسلام والمسلمین رضا نوری افزود: پروین اعتصامی با این که سن کمی داشت شاعری با توانایی‌هایی در حوزه ادبیات و صاحب ذوق بود و این جشنواره که مزین به نام پروین اعتصامی است بستری مناسب برای رشد و شناسایی استعدادها است و برگزاری چنین جشنواره‌ها باعث شناخته شدن استعدادها و علاقه ها، تقویت انگیزه و تحریک اراده‌ها می‌شود.
وی ادامه داد: دانشگاه کوثر مدعی است که می‌تواند و فعل خواستن را صرف و شعار توانستن را تحقق بخشیده است؛ و به مانند پروین با سن کم توانسته در استان و کشور فعالیت‌های مثمر ثمری داشته باشد.  دانشگاه کوثر می تواند با کمک مسئولین، اعضای هیات علمی و دانشجویان مستعد الگوی خوبی برای دانشگاه‌های تک جنسیتی باشد.
 
 
 
انقلاب اسلامی به زن، قدر و منزلت و جایگاه ویژه داد
 
محمدرضا حسین نژاد استاندار خراسان‌شمالی ضمن تشکر از مسئولین دانشگاه کوثر برای برگزاری جشنواره وزین پروین اعتصامی گفت: پروین اعتصامی یکی بانوان شاعر، توانمند و آگاه به مسائل سیاسی, اجتماعی و مذهبی است و ظلم ستیزی از ویژگی‌های برجسته این بانوی ایران زمین است که نمود آن را می توان در شعر اشک یتیم یافت.
وی افزود: قبل از انقلاب به زن نگاه ابزاری وجود داشت اما به ثمره انقلاب اسلامی اکنون زنان در ایران اسلامی قدر و منزلت و جایگاه ویژه‌ای دارند و برگزاری چنین جشنواره‌هایی که مختص به بانوان است این باورها را به وجود می‌آورد که دختران و مادران ما می‌توانند در همه ابعاد جامعه اثر گذار باشند و امیدواریم بتوانیم بسترهای لازم را فراهم کنیم تا با توان و خلاقیت بانوان در تمام عرصه های مدیریتی، علمی، فرهنگی و هنری بتوانیم برای کشور و استان خراسان شمالی گره گشا باشیم.
حجت الاسلام والمسلمین رضا نوری نماینده ولی فقیه در خراسان‌شمالی گفت: معیارهای یک جامعه مترقی و متمدن، داشتن روحیه تعالی‌خواه، همت بلند و نگاه‌های ارزشی است و  این صفات توسط افراد محقق می‌شود. لذا باید افراد جامعه روحیه ترقی خواهانه داشته باشند و باید برای ساختن یک جامعه تعالی خواه با این ویژگی‌ها تربیت شوند و تربیت افراد در درون خانواده سالم محقق می‌شود.
 
 
 
پروین اعتصامی بر این باور بود که ارزش وجودی زن به دانش اوست
 
دکتر زهرا عبدخدایی، مشاور معاونت فرهنگی و اجتماعی در امور بانوان وزارت علوم، گفت: تلاش کردیم با برگزاری این جشنواره از بانوان و دختران ایران زمین حمایت کنیم که بتوانند استعدادهای خود را در معرض نمایش قرار بدهند، و از این رهگذر توانمندی‌ها خود را رشد و توسعه دهند.

مشاور امور زنان و خانواده معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: کرونا همزمان با آسیب‌هایی که داشت فرصت‌هایی برای ما ایجاد کرد. فرصت‌هایی که به ما مجال داد تا دقت ویژه‌ای به بسترهای فعال شده داشته باشیم تا با غفلت از آن دچار آسیب نشویم. از جمله بستر فضای مجازی که برای ما فرصت مغتنمی به حساب می‌آمد، اما توانست با سرعت فزآینده انتقال اطلاعات باعث رسوخ فرهنگ بیگانه در جامعه شود که این رسوخ می‌تواند مانع از آن شود که نفوذ سنتی فرهنگ از مجاری اصلی خود به وقوع پیوندد.

وی افزود: نفوذ سنتی فرهنگ باعث ایجاد هویت و جریان هویت‌ساز در بین ما می‌شود و به طور خاص آن چیزی که ما الان در دوران پساکرونا شاهد هستیم تغییر و روند گذار هویتی در زنان و بانوان است که می‌تواند یک زنگ خطر تلقی شود و باید توجه بیشتری به این معضل داشته باشیم.

دکتر زهرا عبدخدایی گفت: ما گوهرهایی داریم که اگر مورد توجه قرار نگیرند ارزش‌های گران‌بهایی را از دست می‌دهیم، پروین اعتصامی از جمله این افراد است. پروین اعتصامی نگاه و نگرشش به زن در دوره‌ای که زن اساساً حضور اجتماعی نداشت یک نگاه ارزش‌مدار بود و در زمانی که داشتن دختر ارزش چندانی نداشت او بر تربیت دختران تأکید داشت و کتاب تربیت نسوان را نوشت چرا که بر این باور بود ارزش وجودی زن به دانش اوست:

برای گردن و دست زن نکو پروین    سزاست گوهر دانش، نه گوهر الوان

مشاور امور زنان و خانواده معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پروین صرفاً یک شاعر نبود و اساساً شعر تنها بیان ادبیات نیست، شعر و هنر، ادب و فرهنگ ایجاد می‌کند، جریان هویتی می‌سازد. پروین نیز در عصر خود به دنبال ایجاد حرکت فرهنگ ساز بود و در حال حاضر نیاز به یک کنش ملی هویت ساز از سوی دختران تبدیل شده است.

وی در پایان افزود دختران سرزمینم! تلاش زیادی شده تا هویتی چنین ارزشمند به دستان شما برسد، شما نیز امانتداران خوبی در انتقال آن به نسل‌های آینده باشید و بر آن بیافزایید در این میان مراقب رهزنان فرهنگ باشید.

 

 لیست برگزیدگان دومین جشنواره سراسری علمی، فرهنگی و هنری پروین اعتصامی