رؤسای آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی، بر خرید تجهیزات

 

رؤسای آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی، بر خرید تجهیزات

 

 

رؤسای آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی، بر خرید تجهیزات آزمایشگاهی بر اساس برنامه‌ها و سیاست‌های مصوب وزارت علوم تأکید کردند

در بیانیه پایانی اولین همایش تخصصی رؤسای آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری، بر ساماندهی تجهیزات در قالب آزمایشگاه مرکزی، بازسازی و نوسازی آزمایشگاه‌ها، بهره گیری از امکانات آزمایشگاهی در قالب شبکه آزمایشگاهی شاعا، آموزش کارشناسان و نیروهای انسانی اعضا شبکه شاعا ،خریدهای تجهیزات آزمایشگاهی بر اساس برنامه‌ها و سیاست‌های مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید شد .

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، متن کامل این بیانیه بدین شرح است :

با عرض تبریک میلاد با سعادت حضرت امام محمد تقی(ع)، همزمان با بزرگداشت روز آزمایشگاه و به مناسبت زادروز حکیم آزمایشگر، پژوهنده، پزشک نابغه و دانشمند فرزانه، سید اسماعیل جرجانی، اولین همایش تخصصی با حضور رؤسای آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری کشور در تاریخ 30 فروردین 95 به میزبانی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران برگزار شد.

در پایان و پس از سخنرانی و مباحث انجام گرفته در همایش، بیانیه پایانی به شرح زیر توسط رؤسای محترم آزمایشگاه‌های مرکزی دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری صادر شد:

1-ساماندهی تجهیزات در قالب آزمایشگاه مرکزی و مجتمع آزمایشگاه‌های علمی-تحقیقاتی یک الگوی موفق است که انتظار می‌رود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این موضوع را مورد حمایت قرار دهد تا نسبت به ساماندهی تجهیزات و امکان ارائه خدمات علمی آزمایشگاهی به دانشجویان، استادان و محققان فراهم شود.

2-ضرورت دارد استقرار نظام HSE به عنوان یکی از مهم ترین و اساسی ترین امور آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری در اولویت حمایت‌های اعتباری مسئولان محترم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین مسئولان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری قرار گیرد.

3-بخش قابل توجهی از آزمایشگاه‌ها و کارگاه ها به دلیل قدمت کاری در حال فرسودگی است. ضرورت دارد برای بازسازی و نوسازی آن مسئولان محترم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توجه جدی به عمل آورند.

4-ارتباط بین آزمایشگاه های دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و سایر مؤسسات وابسته به منظور همکاری با یکدیگر و ارائه خدمات متقابل و بهره گیری از امکانات آزمایشگاهی یکدیگر در قالب شبکه آزمایشگاهی شاعا مورد تأکید است.

5- موضوع تهیه و تأمین ملزومات عمومی و مواد آزمایشگاه ها و توزیع آنها بین آزمایشگاه‌ها به منظور دستیابی به مواد استاندارد و صرفه جویی در هزینه‌ها در ستاد شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران مورد توجه جدی قرار گیرد.

6-همکاری آزمایشگاه‌ها در جهت آموزش کارشناسان و نیروهای انسانی اعضا شبکه شاعا در راه اندازی دستگاه‌های جدید و تبادل اطلاعات تخصصی با یکدیگر مورد نظر می‌باشد.

7- با توجه به اینکه خریدهای موازی و تکراری باعث هدررفت هزینه‌ها و اعتبارات دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری می گردد، توصیه می‌شود خریدهای تجهیزات بر اساس برنامه‌ها و سیاست‌های مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری صورت گیرد و از خریدهای موازی و تکراری پرهیز شود.

منبع: msrt.ir