دکتر احمدی: هیأت های امنا کمک کنند تا اعتبارات پژوهشی در دانشگاه‌ها فقط صرف هزینه‌های پژوهشی شود

 

دکتر احمدی: هیأت های امنا کمک کنند تا اعتبارات پژوهشی در دانشگاه‌ها فقط صرف هزینه‌های پژوهشی شود

 

 

دکتر احمدی: هیأت های امنا کمک کنند تا اعتبارات پژوهشی در دانشگاه‌ها فقط صرف هزینه‌های پژوهشی شود

 

دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری در نشست رؤسای کمیسیون‌های دائمی هیأت‌های امنای دانشگاه‌ها به برنامه‌های حوزه معاونت پژوهش و فناوری درسال 1395 اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم دکتر احمدی برنامه‌های حوزه معاونت پژوهش و فناوری را در  محورهای تغییر نظام فکری دانشگاه‌ها به پژوهش محوری مبتنی بر فناوری و نوآوری و تبدیل دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های کار آفرین دانست و افزود: توسعه زیرساخت‌های پژوهشی فناوری و نوآوری ، توسعه کسب و کار دانش بنیان و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی از دیگر برنامه های این معاونت است.

وی تنوع بخشی به منابع مالی پژوهش و فناوری و تأمین و مصرف آنها با گرایش به افزایش سهم غیردولتی، گسترش ارتباطات بین‌المللی در حوزه علم و فناوری را با اهمیت ارزیابی کرد و گفت : تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه، طراحی و استقرار نظام یکپارچه پایش و ارزیابی علم و فناوری ، مدیریت و راهبری مناطق ویژه علمی، تجاری سازی شرکت‌های دانش بنیان از دیگر محورهای مهم این معاونت است.

وی در ادامه به امور مورد تأکید حوزه معاونت پژوهش و فناوری اشاره کرد وگفت: تدوین و ارائه طرح جامع آموزشی، پژوهشی و عمرانی بر اساس برنامه راهبردی مؤسسات آموزش عالی و اتخاذ تمهیدات لازم برای جهت‌دهی تحقیقات اعضای هیأت علمی ضروری است.

  وی تخصیص درصدی از بودجه هر مؤسسه آموزش عالی  به منظور اجرای مأموریت‌های توسعه فناوری، فراهم آوردن شرایط برای تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقاتی، بازاریابی و فروش محصولات دانشگاهی و ترویج فرهنگ کسب و کار دانش بنیان  را مهم ارزیابی کرد و گفت: تخصیص حداقل 15 درصد از کل اعتبارات هزینه‌ای دانشگاه‌ها و حداقل 40 درصد از اعتبارات مؤسسات پژوهشی به هزینه‌های پژوهشی و همچنین توسعه بانک‌های اطلاعاتی و کتابخانه‌های مجازی  از محورهای مورد تأیید این حوزه است.

وی افزود: برنامه ریزی برای هم‌افزایی پارک‌های علم و فناوری، تأکید بر افزایش سهم درآمدهای اختصاصی از طریق تنوع بخشی به منابع درآمدی و تعریف پروژه های مشترک و برنامه ریزی عملیاتی آنها، ازدیگر امور مهم مورد تأکید معاونت پژوهش و فناوری است.

وی در خصوص نقش هیأت امنای دانشگاه‌ها در بخش پژوهش و فناوری اشاره کرد و گفت: هیأت‌های امنا باید تلاش کنند تا اعتبارات پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی امکان جابه جایی نداشته باشد و اعتبارات پژوهشی صرف پژوهش شود.

منبع: msrt.ir