دوره آموزش مقدماتی تربیت کادر متخصص پیشگیری از اعتیاد به میزبانی دانشگاه کوثر

دوره آموزش مقدماتی تربیت کادر متخصص پیشگیری از اعتیاد به میزبانی دانشگاه کوثر

دوره آموزش مقدماتی تربیت کادر متخصص پیشگیری از اعتیاد با حضور دکتر ریواده"دبیر شورای  هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان"، دکتر رمضانعلی نادری مایوان" معاون دانشجویی دانشگاه کوثر" ، دکتر آرزو اصغری " سرپرست مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی"، دکتر رامتین جهانگیری و استاد طالبی  و جمعی از اساتید و دانشجویان در روز 5 اردیبهشت 1397 به میزبانی دانشگاه کوثر در سالن بانک ملی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر، این دوره آموزشی از چهار کارگاه به شرح ذیل تشکیل شده بود:

کارگاه اول: آشنایی با انواع مواد مخدر و عوارض آن(مدرس دکتر رامتین جهانگیری)

کارگاه دوم: سبب شناسی آسیب‌های اجتماعی (مدرس دکتر رامتین جهانگیری)

کارگاه سوم: مهارت‌های زندگی (مدرس آقای طالبی)

کارگاه چهارم: راهکارهای پیشگیری از اعتیاد و جمع بندی(مدرس آقای طالبی)

دکتر رمضانعلی نادری مایوان معاون دانشجویی دانشگاه ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین و تبریک اعیاد شعبانیه گفت: به دلیل اهمیت موضوع پیشگیری از اعتیاد این دوره به دلیل آگاهی دادن و روشنگری افراد جامعه تشکیل شده است.

در ادامه دکتر ریواده" دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان" اظهار داشت: در دهه‌های مختلف راهبردهای متفاوتی برای مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد وجود داشته است:1- مبتنی بر بازداشت و زندان 2- بهزیستی ها(کمپ و اردوگاه‌های اجباری) 3- راهبرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر

وی افزود: با توجه به اینکه در 65 درصد از مرزهای شرقی تولید مواد مخدر وجود دارد و این امر یک روش درآمدزایی است، هیچگاه اقدامات پیشگیرانه صد در صد جواب نخواهد داد.

وی در بخش دیگر از سخنانش گفت: دلیل برگزاری این دوره آموزشی این است که خانواده‌ها را به عنوان یک زیر سیستم در مقابله با اعتیاد وارد اجتماع کنیم که اینکار رو با اجرای طرح همکاری خانه و مدرسه از آموزش و پرورش شروع کردیم. از طریق این طرح دانش آموزان آموزش میبینند و آگاهی و توانمندسازی آنها در این زمینه صورت میگیرد. دوم سیستم‌های میانه که جامعه دانشگاهی و جامعه کارگری و اقشاری که بیشتر گرایش به مصرف مواد دارند را در بر می‌گیرد که تربیت کادر متخصص برای آموزش به این افراد انجام میگیرد.

وی همچنین بیان داشت: همیاران سلامت موفق‌ترین تشکل‌های دانشجویی هستند که باید درسطح استان گسترش داده شوند. اقدامات پیشگیرانه در سطح مدارس و دانشگاه‌ها به خاطر این آسیب در اولویت است زیرا براساس گزارش سال 94 دانشجوهایی که قبل از ورود به دانشگاه تجربه مصرف مواد داشته اند بعد از ورود به دانشگاه ترک کرده اند.

دکتر ریواده در پایان افزود: در راهبرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر باید در کنار ستادها و اداره‌ها از تشکل‌های مردمی استفاده کنیم و با توجه به سهولت دسترسی مردم به مواد مخدر باید قوانینی تعبیه شود و اقدامات درمانی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در بخش نشاط اجتماعی در کدام حوزه (زیرساخت‌ها‌، امکانات رفاهی، اوقات فراغت) چه اقداماتی انجام شود، اقداماتی که مناسب فرهنگ اجتماعی استان ما باشد و برای انتقال اطلاعات و اطلاع رسانی عمومی، سایت تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر را معرفی کرد.