دکتر معین مقدس در نشست رئیس‌جمهور با روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌ها؛

دانشگاه‌ها پیشران توسعه علمی و فرهنگی جامعه هستند

دانشگاه‌ها پیشران توسعه علمی و فرهنگی جامعه هستند
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر، نشست رئیس‌جمهور با روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌ها، در اولین روز از گردهمایی سه‌روزه روسای دانشگاه‌ها در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد و در این گردهمایی جمعی از روسای دانشگاه‌ها به بیان نقطه نظرات در ارتباط با مسائل دانشگاه‌ها پرداختند و پیشنهادهایی برای اعتلای آموزش عالی در کشور و نقش‌آفرینی نخبگان ارائه کردند. دکتر محبوبه معین مقدس، رئیس دانشگاه کوثر بجنورد، نیز به‌عنوان یکی از این منتخبین، پیرامون چالش و راهکارهای مؤثر آموزش عالی، به‌ویژه آموزش عالی بانوان کشور، به ایراد سخنرانی پرداخت.
رئیس دانشگاه کوثر بجنورد، در شروع سخنان خود، با اشاره به بیانات رهبر کبیر انقلاب اسلامی (ره) در توصیف دانشگاه‌ها با عنوان کارخانه آدم سازی، بیان کرد: با توجه به نقش بانوان در ترسیم آینده‌ای روشن و امیدبخش و همچنین نقش ایشان در تحقق گام دوم انقلاب، توجه و اهتمام به مسائل بانوان و آموزش عالی این قشر الزامی است. وی ادامه داد: دانشگاه‌های ویژه بانوان با کارکرد توانمندسازی و افزایش سهم بانوان فرهیخته در تولید علم، فناوری و اعتلای فرهنگ ایرانی اسلامی نقشی بی‌بدیل ایفا می‌کنند.
دکتر معین مقدس، با اشاره به نقش اجتماعی دانشگاه‌ها، اظهار داشت: دانشگاه‌ها پیشران توسعه علمی و فرهنگی جامعه هستند و با پررنگ کردن نقش اجتماعی دانشگاه‌ها از طریق آموزش مهارت‌های زندگی در دانشگاه‌ها، می‌توان بنیان خانواده را تحکیم کرد و از کیان جامعه صیانت نمود. وی ادامه داد: عدم توجه به نقش فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و نگاه صرف اقتصادی به آن‌ها و تنزل مقام دانشگاه‌ها به یک بنگاه اقتصادی و تأمین‌کننده نیروی کار آسیب‌زا است. لذا سرمایه‌گذاری هوشمندانه در دانشگاه‌ها نه‌تنها هزینه سربار نیست، بلکه سرمایه‌گذاری ثمربخش و پرسود است.
رئیس دانشگاه کوثر، با اشاره به این‌که در برنامه پنجم توسعه برای تأمین و ساخت سراهای دانشجویی غفلت صورت گرفته و با برون‌سپاری اداره و مدیریت این فضاهای فرهنگی، هزینه‌های هنگفتی به دانشجویان دانشگاه‌های جوان و فاقد خوابگاه دولتی تحمیل‌شده است، اظهار داشت: این امر در آینده نزدیک امکان تحصیل را از دانشجویان کم برخوردار این دانشگاه‌ها سلب خواهد کرد. لذا تأمین خوابگاه‌های مجردی و متأهلی در بازه زمانی کوتاه‌تر برای این دانشگاه‌ها، راهکاری اثربخش خواهد بود. 
دکتر معین مقدس، در ادامه صحبت‌های خود به لزوم توجه به معیشت یاوران علمی، اعضای هیأت علمی و اهمیت حفظ نخبگان در کشور تأکید کرد و عنوان داشت: حمایت همه‌جانبه تمام نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط به‌خصوص سازمان برنامه‌وبودجه از دانشگاه‌ها، به‌ویژه دانشگاه‌های ویژه بانوان، ضروری است.
در انتها، دکتر معین مقدس، با تشکر از حمایت‌های همه‌جانبه دولت سیزدهم و وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری از دانشگاه‌های ویژه بانوان، عنوان کرد: این حمایت‌های همه‌جانبه افقی روشن را پیش روی ما ترسیم نموده است. این‌جانب و تمام جامعه دانشگاهی، با اعتماد به روحیه فردی و انقلابی حضرت‌عالی و مجموعه مدیران، امیدواریم که ضمن جبران بی‌مهری‌های روا شده در دوره‌های گذشته بر دانشگاه‌های ویژه بانوان، در کنار دیگر دانشگاه‌ها، همچون بازوان توانمند یاریگر دولت قوی مردمی باشیم.