رئیس دانشگاه کوثر بجنورد

خلاقیت، عنصر محوری طراحی لباس/ جایگاه طراحی مد و لباس باید تقویت شود

خلاقیت، عنصر محوری طراحی لباس/ جایگاه طراحی مد و لباس باید تقویت شود


رئیس دانشگاه کوثر بجنورد، عنصر محوری در طراحی لباس را خلاقیت عنوان کرد و گفت: طراحان باید ضمن وفاداری به سنت های گذشته و ارزش های مدل های قبل، در جهت خلق مدل های جدید منطبق با فرهنگ، هویت و نیازهای روز جامعه تلاش کنند.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر و به نقل از خبرگزاری شبستان بجنورد؛ دکتر علیرضا حسینی، رئیس دانشگاه کوثر بجنورد امروز شنبه (7 اردیبهشت) در آیین افتتاحیه نخستین نمایشگاه منطقه ای توانمندی های دانشجویان دختر در زمینه مد، لباس و صنایع دستی که در محل بازار امام رضا علیه السلام بجنورد برپا شد، با بیان اینکه در این نمایشگاه دانشجویان دختر و کارآفرینان استان های مختلف تولیدات خود را برای عرضه به نمایش گذاشته اند، هدف از این برنامه را الگو سازی در حوزه مد، لباس و صنایع دستی، پاسداشت هویت ایرانی و اسلامی و ایجاد زمینه ترویج فرهنگ پوشش ایرانی اسلامی در دانشگاه ها عنوان کرد.

 

وی با بیان اینکه ارتقای توانمندی ها، مهارت های دانشجویان دختر و ورود به فضای کسب و کار از دیگر اهداف این نمایشگاه است، اظهارداشت: در این نمایشگاه تلاش شده خلاقیت هنرمندان این حوزه به منصه ظهور برسد.

 

دکتر حسینی، در تشریح اهمیت و ضرورت جایگاه مد و لباس گفت: از بدو خلقت بشریت، انسان همواره در پی تغییر و تحول بوده و در حوزه پوشش نیز همیشه به دنبال بدیع سازی سبک پوشش خود بوده است.

 

رئیس دانشگاه کوثر بجنورد، با بیان اینکه در نوع پوشش شاخصه های هویت با فرهنگ و هنر در ارتباط است و از یکدیگر تأثیر می پذیرند، ادامه داد: هنر با تأثیر گرفتن از اسلام، جنبه لاهوتی پیدا کرده و پررنگ تر شده است.

 

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ اسلامی با در اختیار گرفتن هنر اسلامی توانسته شاخصه های مهمی را ترویج دهد، افزود: در تعریف مد باید گفت هنر ترکیب طراحی و زیباشناسی برای خلق یا ایجاد پوشاک و زیورآلات که تحت تأثیر نگرش های اجتماعی و فرهنگی است و در رنگ، شکل و فرم تنوع دارد.

 

دکتر حسینی، عنصر محوری در طراحی لباس را خلاقیت عنوان کرد و افزود: طراحان باید ضمن وفاداری به سنت های گذشته و ارزش های مدل های گذشته، در جهت خلق مدل های جدید منطبق با فرهنگ و هویت و نیازهای روز جامعه تلاش کنند.

 

رئیس دانشگاه کوثر بجنورد، به مشکلات عدیده طراحان مد و لباس اشاره کرد و اظهارداشت: نبود جایگاه مناسب و تعریف شده برای شغل طراحی در کشور، عدم ارتباط مناسب طراحان با تولید کنندگان، کپی رایت از طرح ها و عدم حمایت از طراحان و عدم امکان ادامه تحصیل در مقاطع علمی بالاتر از جمله ضعف هاست که امید داریم هرچه سریع تر حل شود.

 

لیلا شعبانی، دبیر اجرایی این نمایشگاه هم از فعالیت 53 غرفه با حضور استان های خراسان شمالی، رضوی، جنوبی، گلستان و سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: این نمایشگاه برای نخستین بار در کشور در سطح سه دانشگاه منتخب طراحی شده که به صورت منطقه ای شاهد برگزاری آن هستیم.

 

وی، ترویج فرهنگ پوشش ایرانی اسلامی بین دختران و فراهم نمودن زمینه ورود دانشجویان دختر به بازار کسب و کار را از جمله اهداف اعلام و اظهار امیدواری کرد در سال رونق تولید، تولیدات هنری دانشجویان با استقبال خوب و مناسبی روبه رو شود.

 

در این مراسم همچنین از تمبر یادبود نمایشگاه با حضور مسئولان کشوری و استانی رونمایی شد.

 

گفتنی است؛ نخستین نمایشگاه منطقه ای توانمندی های دانشجویان دختر در زمینه مد، لباس و صنایع دستی از هفتم تا یازدهم اردیبهشت ماه سال جاری در محل بازار امام رضا علیه السلام (بازار روز) برای بازدید عموم مردم دایر است