حضور شاعر و پژوهشگر مطرح پاکستانی در دانشگاه کوثر

حضور شاعر و پژوهشگر مطرح پاکستانی در دانشگاه کوثر

 

صبح روز دو‌شنبه 24 بهمن ماه 1401 نشست عمومی و تخصصی دانشجویان و اعضای هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کوثر با دکتر علی‌کمیل قزلباش در محل اجتماعات دانشگاه کوثر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه‌ کوثر، در ابتدای این نشست دکتر صادقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی با اشاره به ضرورت توجه به وضعیت فرهنگی و شبه قاره هند پرداخت و گفت: در پاکستان، زبان و ادبیات فارسی و نسخه‌های خطی از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وی ادامه داد: می‌توان با رایزنی‌های فرهنگی، دوستی دو ملت مسلمان، برادر و همسایه ایران و پاکستان که از دیرباز برقرار بوده را تقویت نمود، زیرا زبان مردم پاکستان تا قبل از ورود استعمارگران، فارسی بوده است.

دکتر علی کمیل قزلباش در این نشست به بررسی زبان و ادب فارسی و خویشاوندی آن با زبان پشتو پرداخت و اظهار داشت: شعر و ادبیات فارسی در پاکستان چندان غریبه نیست چرا که جامعه فرهنگی پاکستان با شاعران بزرگ ایرانی همچون سعدی، حافظ و مولانا به خوبی آشنا است و همچنین دو شبکه تلویزیونی در پاکستان به بررسی اشعار مولانا در حوزه دین می‌پردازند.

وی گفت: ضروری است به آموزش زبان و ادبیات فارسی و پژوهش در خصوص نسخه‌های خطی که از دوره‌های مختلف تاریخی به جا مانده است توجه بیشتری شود تا این میراث گرانبها و وجه اشتراک دو ملت همچنان حفظ شود. دکتر علی‌کمیل در ادامه سخنان خود دو شعر در مدح حضرت علی(ع) و امام حسن(ع) با زبان‌های پشتو و فارسی خواند که وجه اشتراک و برادری دو زبان فارسی و پشتو در این اشعار به خوبی قابل لمس بود.

دکتر قزلباش در نشست تخصصی و صمیمی که با اعضای هیات علمی گروه های زبان و ادبیات دانشگاه داشتند گفت: تلاش بر این است از ظرفیت نویسندگان و پژوهشگران و اعضای هیات علمی دانشگاه کوثر در جهت گسترش فرهنگ و ادبیات فارسی در پاکستان بهره بگیریم و این عمل نیازمند برگزاری نشست‌های تخصصی بیشتر است.

وی اظهار داشت: با تبادل دانشجو، برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌های مشترک بین دانشگاه کوثر و دانشگاه های پاکستان به ویژه دانشگاه ویژه بانوان پاکستان این روابط عمیق‌تر می شود و شاهد رشد دانش علمی اساتید و به طبع آن دانشجویان دو کشور خواهیم بود. گفتنی است در پایان این نشست دکتر محبوبه معین مقدس با اهدا هدیه نفیسی از حضور دکتر علی‌کمیل قزلباش در ایران و به خصوص دانشگاه کوثر تقدیر نمود.