جلسه محفل انس با قرآن کریم و نشست بصیرتی با موضوع وظایف و نقش فرد در زمان غیبت امام عصر (عج)

جلسه محفل انس با قرآن کریم و نشست بصیرتی با موضوع وظایف و نقش فرد در زمان غیبت امام عصر (عج)

جلسه محفل انس با قرآن کریم و نشست بصیرتی با موضوع وظایف و نقش فرد در زمان غیبت امام عصر (عج) با حضور رستمی استاد قرآن کریم و حضرت آیت ا... رحمانی سبزواری عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در در سالن اجتماعات دانشگاه کوثر برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر در آغاز این نشست حضرت آیت ا... رحمانی سبزواری "عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم" ضمن عرض قبولی طاعات و عبادات اظهار داشت: "در روایات اصول فضایل و رذایل اخلاقی، عدد خاص و معیّنی ندارد همان‌گونه که صفات جسمانی انسان، تعداد و شماره خاصّی ندارد، صفات روحانی خوب و بد نیز از شماره بیرون است. احادیث از صبر، یقین، عدل، جهاد، راستگویی، اداء امانت، پرهیز از حرام، حسن خلق، بخشش و تواضع و ... به عنوان اصول فضایل و از حرص، تکبّر، حسد، حب دنیا و ... به عنوان اصول رذائل نام برده است.کتب و روایات اخلاقی بر چهار قسم است. آنچه خواجه طوسی در اخلاق نوشته‌اند اول نفس انسان را مطرح می‌کنند که انسان دارای نفس مستقل است سپس قوای نفس را مطرح می‌کنند که نفس انسان دارای قوه شهویه، عاقله و... است بعد از آن شاخه‌های این قوا مطرح می‌شود و اینکه کدام یک از این قوا باید تقویت شود که این موضوع در کتب اخلاقی مثل نوع دوم مطرح می‌شود اما قسم سوم کتبی مثل صد میدان "کاشانی" و " عبدالله انصاری" مطرح می‌شود که به بحث خودسازی عنایت دارند."

حضرت آیت ا... رحمانی سبزواری افزود: "مسائل اخلاقی مربوط به حکمت عملی است و انسان باید در بحث اخلاق، منازل را طی کند. بوعلی سینا در کتاب اشارات می‌گوید: باید از منزل استبصار شروع کرد و نهایتاً به توبه برسیم. استبصار یعنی اول انسان باید از خواب بیدار شود و بصیرت یابد."

وی ادامه داد:" به گفته کانت، عالم ظهور ذهن است، هر چه در جهان است از ذهن خود ماست. بو علی سینا می‌گوید: علم خدا علم وصولی است یعنی خداوند اراده می‌کند و این علم تحقق می‌یابد. عرفا می‌گویند ذهنیت در انسان بر 4 قسم است:

  1. رحمانی: دعوت به حق است.
  2. شیطانی: دعوت به معصیت است.
  3. ملکی: دعوت به کارهای خیر است.
  4. نفسانی: دعوت به لذت‌هاست."

وی در پایان سخنانش بیان داشت:" دانشگاه‌ها باید قوه عاقله مملکت را تقویت نمایند و انسان‌ها باید خودسازی را از درون شروع کنند."

 

سپس در ادامه نشست رستمی "استاد قرآن کریم" با تلاوت آیاتی از قرآن کریم جلسه را به پایان برد.