جلسه بصیرتی با موضوع اخلاق با سخنرانی حاج آقا حسینی خراسانی

جلسه بصیرتی با موضوع اخلاق با سخنرانی حاج آقا حسینی خراسانی

جلسه بصیرتی با موضوع اخلاق با سخنرانی حاج آقا حسینی خراسانی به همت امور فرهنگی دانشگاه کوثر در سالن اجتماعات دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر در این نشست که در روز سه شنبه 97/03/08 در دانشگاه برگزار شد حاج حسینی خراسانی"نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان" ضمن عرض قبولی طاعات و عبادات اظهار داشت: "امیدوارم از فیوضات ماه رمضان و برنامه‌های خوب این فرصت آسمانی مخصوصاً قرآن عزیز بیشتر و بهتر بهره‌مند باشید و از ریاست محترم ، دوستداران و همکاران ایشان و دانشجویان عزیز صمیمانه سپاسگزارم که این فرصت را فراهم آورده و چند کلمه‌ای در حال و هوای معنوی و نورانی ماه مبارک رمضان با هم به گفتگو می پردازیم ."

وی ادامه داد: "آنطور که از اسناد و مدارک دینی استفاده می‌شود نوع برنامه‌های دینی، برنامه‌های فطری هستند. یعنی آنچه در حوزه وظایف و مقررات و فضایل و ارزش‌های دینی ذکر شده ریشه در فطرت دارد و با هدف پاسخ به نیازهای طبیعی انسان است. قانون و دستورالعملی که تحمیلی و تشریفاتی باشد در مجموعه دین راه ندارد، یعنی دین اموری را گفته است که اگر فرد توان درک آن را داشت همان را می‌پذیرفت. البته در مواردی هم که نگفته چون راهی به این عرصه ندارد اما اگر ملتفت شود خواهد پذیرفت قانونی است به نام قانون ملازمه که می‌گوید: هرچه را اگر عقل نیاز می‌داند شرع تعبیه و طراحی کرده و پاسخ داده است و هرچه را که شرع گفته عقل آن را گواهی می‌کند و می‌پذیرد. مثلا از عرفانی ترین مسئله‌های دینی و ضروری‌ترین برنامه‌های اسلامی اعتکاف است، اعتکاف یک برنامه ریزی است که روحش بریدن از همه کس و همه چیز است، دریک انزوای مطلق قرار گرفتن است، انقطاع کامل است اما این یک رهبانبت و غارنشینی و گوشه گیری و پشت کردن به جامعه نیست بلکه یک نیاز است. همانطور که بشر نیاز به یک زیست اجتماعی دارد و در تعریف انسان گفته شده انسان موجودی اجتماعی است که همه حکیمان و فیلسوفان مورد تصدیق قرار داده‌اند اما مدنی بودن به طبع است یا به جبر است یا به قهر که دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد."

حاج حسینی خراسانی"نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان" گفت: "علامه طباطبایی در المیزان و شهید مطهری در آثارشان گفته‌اند: زیست اجتماعی انسان مقتضای طبیعت او نیست این یک اجبار است .

یعنی اگر انسان مجبور نبود برای رفع نیاز های خودش تن به زیست اجتماعی دهد اصلاً حاضر نبود در اجتماع زندگی کند. بشر روحاً خواستار آزادی است، پس اگر زندگی اجتماعی را پذیرفته از سر ناچاری است. به ناچار تن به زندگی اجتماعی می‌دهد ، ناچاری یعنی اضطرار اما در هر حال انتخابگر است فرق است بین اکراه و اضطرار .

یکی از نیاز های جدی وجود انسان از آن جهت که انسان است زندگی اجتماعی است. در عین حال یکی از نیاز های جدی وجود انسان خلوت است، بریدن از جامعه است در خلوت و گوشه گیری است که هر دو را اسلام تأمین کرده است. کسی که از فقه اسلامی مطلع نیست و تحت تعالیم دینی قرار ندارد و خودسرانه به هدف تأمین این نیاز اقدام می‌کند یک پدیده به نام غارنشینی به وجود می‌آورد. از طریق اعتکاف یک فرد با اراده و خواست و تصمیم آگاهانه  و آزادانه خودش را از همه جدا می‌کند و به دور از همه با خودش خلوت می‌کند.

نیاز اگر برطرف نشود با اعتراض مواجه می‌شویم و اغتشاش و آشوب می‌شود و درگیری و هرج و مرج به وجود می‌آید و فروپاشی اتفاق می‌افتد. ما در متن شریعت اسلام قانونی را داریم به نام اعتکاف که پاسخ مدیریت شده به این نیازمبرم است."

وی در پایان سخنانش بیانداشت: "حضرت علی(ع) در نهج البلاغه و اصول کافی که می فرماید:

شما را خدا به قرآن عمل کنید مبادا در عمل کردن به قرآن دیگران از شما پیشی بگیرند ."

سپس در ادامه نشست دکتر"مریم محبتی" مدیر امور فرهنگی دانشگاه گفت:" ما در جامعه با مشکل مدیریتی و اخلاقی مواجه هستیم که بازخوردش را در دین و اعمال عبادی نشان می دهد. ما به عنوان مسئولین دانشگاه باید در عمل به احکام قرآن و اسلام پیشرو باشیم ."

وی در پایان با تشکر و قدردانی از حاج حسینی خراسانی"نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان" و همکاران عزیز جلسه را به پایان برد.