جشن روز استاد دانشگاه کوثر

 

 

جشن روز استاد دانشگاه کوثر با حضور رئیس دانشگاه کوثر دکتر" محمدعلی رباط‌جزی"‌ و مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی روز 16 اردیبهشت ماه 1397 در دانشگاه کوثر برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر، درآغاز جشن دکتر"محمدعلی رباط‌‌جزی" رئیس دانشگاه ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین و تبریک اعیاد و ایام شعبانیه و هفته و روز استاد و معلم گفت: نقش و اهمیت آموزش و خصوصاً آموزش عالی در همه جای دنیا بر هیچکس پوشیده نیست و همه از این موضوع آگاه هستند که آموزش عالی در کیفیت زندگی انسان تاثیر بسزایی دارد.

دکتر رباط‌جزی افزود: آموزش پایه و اساس توسعه هر ملت و جامعه و هر کشوری است و مسلماً هر جامعه که از این محروم باشد و یا اینکه محدودیتی داشته باشد یا نگاه کار شناسانه نداشته باشد قطعاً از رقبای خود عقب خواهند ماند. توسعه پایدار اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و... همه مدیون آموزش هستند.

رئیس دانشگاه کوثر در ادامه اظهار داشت: یکی از اختلافات عمیق و اساسی جوامع توسعه یافته و در حال توسعه، نگرش و ارزش‌گذاری آموزش است. چگونه باید به آموزش نگاه کنیم؟ آیا نگاه کمی را باید مد نظر داشته باشیم یا نگاه کیفی را پیشرو داشته باشیم؟ گاهی افراط و تفریط وجود داشته، گاهی نگاهی افراطی صرف ما را از قافله عمل و عملیاتی بودن آموزش دور نگه داشته و گاهاً هم ما برعکس عمل کردیم و فقط تمرکز را بر روی مسائل عملیاتی قرار دادیم و تئوری و بنیاد‎ها را فراموش کردیم. در آموزش این دو بعد لازم و ملزوم یکدیگرند و ایجاد ارتباط بین دو بعد نظری و عملی در آموزش را وظیفه معلم‌ها و استاتید دانست. در دنیا کشورهای متعددی همچون هند و چین در سده 20 وقبل از آن، آموزش را اساس توسعه خود قرار دادند و هم اکنون از کشورهای مطرح توسعه هستند.

در ادامه دکتر رباط‌جزی اذعان داشت: در کشورهای غربی و شرقی آموزش بانوان به عنوان یک تفکر و باور نهادیه شده و از سده‌های قبل روی توانایی‌های آنها سرمایهگذاری کرده‌اند و باور داشتهاند که در تمام زمینه‌های زندگی‌کاری و عادی خودشان بانوان را یک عنصر تأثیر‌گذار در حوزه مدیریتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بدانند و آموزش عالی هم در آنجا یک  تفکر واقعی است.

وی افزودند: تاسیس و بهره‎برداری از دانشگاه‎های ویژه بانوان در بسیاری از کشوری های غربی و شرقی خود موید این نگاه اصولی به آموزش عالی بانوان بصورت منفک است.

در کشور اسلامی ایران نیز دانشگاه کوثر نمونه بارزی است که باستناد اسناد بالادستی و برنامه‎های توسعه کشور و قوانین، با حمایت‌های مسئولین محترم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و استانی و دلسوزی و تلاش همه عزیزان و همکاران دانشگاه کوثر در استان خراسان شمالی، شهرستان بجنورد در سال 1391 تاسیس و پس از 5 سال توانسته با تلاش برای تحقق اهداف دولت محترم تدبیر و امید جایگاه خوبی را از نظر تعداد اعضای هیأت علمی، اقبال عمومی مردم، کیفیت و بازدهی آموزشی و پژوهشی درکشور کسب کند و در رتبه دوم  بعد از  دانشگاه الزهرا (س) قرار گیرد و این ظرفیتی است که باید هم از لحاظ کیفی و هم کمی مورد توجه و حمایت قرار گیرد.   

دکتر رباط‌جزی در پایان سخنانش از دکتر مریم محبتی" مدیر امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کوثر" ، دادمهر" مدیر اموراداری و پشتیبانی و همکاران محترم آن حوزه‎ها و مدیران و مسئولان محترم استانی قدردانی کرد.

در ادامه مراسم دکتر "مریم محبتی" مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ضمن عرض خوش‌آمدگویی و گرامیداشت مقام استاد و معلم گفت: آموزش کلید هر چیزی است و در جوامع مختلف آموزش کلید بالفعل شدن پتانسیل میلیاردها انسان بی‌نظیر است و معلم‌ها کلید آموزش هستند. بنابراین از طریق معلم هاست که ارزش‌ها و فرهنگ‌ها در یک ملت ساری وجاری می‌شود. در واقع از طریق شما اساتید می‌توان تعهد در جوانان را ارزش‌ها و شرافت انسانی ایجاد و ارتقا داد و توانایی کار و شرکت در فرایندهای اقتصادی و اجتماعی را توسعه بخشید. هدف معلم تربیت دانش آموزانی همچون خود نیست بلکه پرورش دانش آموزانی است که تصویری از خودشان را خلق میکنند.

دکتر محبتی افزود: کار فرهنگی یک کار دسته جمعی و واجب عینی است. برای اینکه در جامعه هرچیز سرجای خودش باشد باید فرهنگ سازی شود و فرهنگ سازی مستلزم همکاری و همراهی همگان است. یک دانشگاه به سرانجام نخواهد رسید مگر اینکه تمام اساتید، کارکنان و دانشجویان دغدغه مند این مسئله باشند.

سپس دکتر حاتمی "مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان شمالی" گفت: ضمن عرض تبریک روز استاد و معلم به حاضرین و تشکر از برگزاری این مراسم  بیان کرد گزارشات آقای دکتر رباط‌جزی چیزی جز عشق شما نسبت به فرزندان ما در دانشگاه کوثر نبود. لذت بردم از تلاش شما جوانان باکوشش که عنوان برتر علمی هستید.

وی اظهار داشت:  در سال 76 هیچ دانشگاه دولتی در بجنورد نبود حدود سال 80 ما مجوز دو دانشگاه فنی حرفه ای برای استان گرفتیم و در سال 83 که استان خراسان شمالی تاسیس شد یک سال بعد اولین دانشگاه دولتی بجنورد بنام دانشگاه بجنورد افتتاح گردید و دانشگاه کوثر دومین دانشگاه جامع استان خراسان شمالی است که تربیت بانوان متخصص، متعهد و ارزش آفرین را رسالت و مأموریت خود قرار داده است.

در این مراسم با اهداء لوح تقدیر و جوایزی به مدیران گروه به نمایندگی از اساتید هر گروه، اساتید برتر آموزشی دانشکده علوم انسانی، اساتید برتر آموزشی دانشکده علوم پایه و فنی مهندسی، اساتید برگزیده و نامزد جشنواره‌ها، پژوهشگران برتر، پژوهشگران فعال دانشکده علوم پایه و فنی مهندسی، پژوهشگران فعال دانشکده علوم انسانی، فعالان برگزار کننده همایش ملی ادبیات مقاومت در دی ماه 96 و همایش شب شعر بزرگداشت هفته هنر انقلاب در تقدیر شد.

گفتنی است اجرای گروه موسیقی درنا، برگزاری مسابقه کودکان، اهداء جوایز از دیگر برنامه های این مراسم بود.