برگزاری همایش ملی ایران‌شناسی و میراث نوشتاری عربی در دانشگاه کوثر

برگزاری همایش ملی ایران‌شناسی و میراث نوشتاری عربی در دانشگاه کوثر
همایش ملی ایران‌شناسی با هدف تبیین حلقه‌های اتصال میان فرهنگ ایرانی و فرهنگ عربی- اسلامی به مدت یک روز به میزبانی دانشگاه کوثر بجنورد به صورت مجازی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر، دکتر معین مقدس سرپرست دانشگاه کوثر، در آیین افتتاحیه همایش گفت: همایش ایران‌شناسی و میراث نوشتاری عربی به همت گروه زبان و ادبیات عربی و حمایت معاونت پژوهشی با این رویکرد که پژوهشگران در حوزه ایران شناسی راه هر چه بیشتر با جایگاه میراث عربی در بازیابی اسناد تازه آشنا سازد.
 دکتر معین افزود: برگزای چنین همایش‌هایی قطعا زمینه‌ساز ارتقای دیپلماسی علمی است و ثابت می‌کند که ما به توسعه روابط علمی با تمام کشورها خصوصا کشورهای مسلمان علاقمندیم. تمدن و فرهنگ ایرانی به شدت با کشورهای عربی خصوصا کشورهای عرب همسایه پیوند خورده است و همچنین به دانشجویان و دانش پژوهان در حوزه ادبیات عربی کمک می‌کند تا نقش موثری در شناخت تاریخ ایران داشته باشند.
به نقل از دبیرخانه همایش:  فعالیت همایش از بهمن 1399 با مشارکت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های برتر کشور شروع شد و از مقالات رسیده به دبیرخانه همایش در نهایت 56 مقاله پذیرفته شدند.
لازم به ذکر است همایش در سه کارگروه علمی: ایرانشناسی و زبان عربی، کارگروه دادوستد زبان فارسی و عربی و تمدن ایرانی و فرهنگ اسلامی برگزار شد که در هر کارگروه 5 مقاله ارائه شدند که از نظر کمیته علمی حائز بیشترین امتیاز بودند و در پایان مقلات برتر هر کارگروه معرفی شدند که عناوین آن عبارتند از: «ابوالقاسم الاسکافی لسان خراسان و ادیب نیسابور الأوحد»  به نگارش دکتر حیدرمحلاتی - «علل گرایش متصوفه به شعر متنبی و جایگاه او درنثر عرفانی فارسی» به نگارش دکتر محسن حسینی مؤخر و مقاله «مطالعه تطبیقی نگاره های نسخ خطی و مقامات حریری کتابخانه ملی وین و آثار الباقیة بیرونی کتابخانه دانشگاه ادنبورگ» به نگارش دکتر مصطفی رستمی.
 در آیین اختتامیه همایش دکتر محمد خاقانی استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان سخنران ویژه سخنان خود را در حوزه ایرانشناسی و تمدن اسلامی مطرح نمود و گفت: در زمینه راهبرد تعریب این بود که عراقی‌ها و سوری‌ها دین اسلام را پذیرفتند. 
عربی سازی ایرانیان در دوره اموی شکست خورد اما حرکت تعریب بر زبان نوشتاری نمود پیدا کرد و دانشمندان ایرانی از جمله ابوعلی سینا ، سیبویه و عبدالقاهر جرجانی مهمترین آثار خود را به زبان عربی نوشتند.
 استاد گروه زبان و عربی دانشگاه اصفهان اشاره به شعر ملمعات نمودند و گفت: ملمعات تنها مخصوص ایرانی‌ها است و در هیچ زبان دیگری یافت نمی‌شود. در نتیجه ایرانی ها فقط میراث مکتوب عربی را پذیرفتند. اما در زبان گفتاری تاثیر چندانی نداشته است.
گفتنی است این همایش به شماره 70315-00210 در پایگاه استنادی جهان اسلام ISC نمایه شده است.