برگزاری نشست شاهنامه و تاریخ ایران باستان در دانشگاه کوثر

برگزاری نشست شاهنامه و تاریخ ایران باستان در دانشگاه کوثر

برگزاری نشست شاهنامه و تاریخ ایران باستان به میزبانی دانشگاه کوثر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر نشست شاهنامه و تاریخ ایران باستان با حضور دکتر زاگرس زند ایران شناس و پژوهشگر شاهنامه و ایران باستان به میزبانی دانشگاه کوثر برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر ابراهیم کنعانی معاون اداری و مالی و عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کوثر به قرائت بخشی از اشعار شاهنامه پرداخت.

در ادامه دکتر زاگرس زند به بیان بخشی از تحقیقات خود در خصوص شاهنامه و پژوهش‌های ایران شناسی پرداخت و با بیان اینکه شاهنامه منبع مهمی برای تمامی مطالعات ایران باستان است، به ارتباط شاهنامه با ادبیات ایران باستان، خط و حوزه‌های دیگر ایران باستان پرداخت.

دکتر زند اذعان داشت: در پژوهش‌های تاریخ ایران باستان، بخش مهمی از منابع را متون ایرانی تشکیل می‌دهند که تاریخ را با نگاهی ایرانی دیده و با روش تاریخ نگاری ایرانی نگاشته اند. این گونه تاریخ نگری و تاریخ نگاری می‌تواند ویژه ایران و دارای مختصات و ویژگی‌های خود باشد که لزوما با ‌ای امروزی یا علمی و غربی از تاریخ و تاریخ نگاری هماهنگ نیست.

وی اظهار داشت: از این رو این نگرش امروزی می‌تواند شاهنامه را به دلیل شعر یا حماسی بودن و یا وجود بخش‌های اسطوره‌ای، منبع تاریخی ندانسته یا دست کم از ارزش تاریخی آن بکاهد.

دکتر زند افزود: شاهنامه افزون بر ارزش‌های ادبی و اسطوره‌ای، از مهمترین منابع تاریخ ایران باستان به ویژه در تاریخ ساسانیان است.

نشست شاهنامه و تاریخ ایران باستان با حضور اساتید گروه زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عربی و دانشجویان دانشگاه  کوثر در سالن اجتماعات بانک ملی برگزار شد.

#دانشگاه_کوثر

#شاهنامه