برگزاری برنامه‌های آموزشی برای سیاست گذاران عالی‌رتبه نوآوری در علم و فناوری درسئول کره جنوبی

 

برگزاری برنامه‌های آموزشی برای سیاست گذاران عالی‌رتبه نوآوری در علم و فناوری درسئول کره جنوبی

 

برگزاری برنامه‌های آموزشی برای سیاست گذاران عالی‌رتبه نوآوری در علم و فناوری درسئول کره جنوبی

برنامه آموزشی برای سیاست‌گذاران عالی‌رتبه نوآوری در علم و فناوری با حضور  مسئولان علم و فناوری 29 کشور از جمله هیئت اعزامی از وزارت علوم ایران متشکل از دکتر پیری، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فناوری وزارت علوم و دکترحسن خوش قلب رئیس حوزه ریاست معاونت پژوهش و فناوری این وزارت در  شهر سئول  پایتخت کره جنوبی و با سخنرانی پروفسور یونگا پارک، رئیس موسسه سیاستگذاری و ارزیابی علم و فناوری آن کشور آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پروفسور  یونگا پارک در ابتدای سخنرانی خود ضمن ارایه گزارشی از وضعیت فناوری در کشور کره جنوبی از دهه 60 میلادی تا کنون، هدف کره را از ارتقای وضعیت فناوری این کشور، عضویت کره جنوبی در گروه جی 7  عنوان کرد و افزود: با برنامه ریزی حداقل 10 ساله و با تمرکز بر توسعه نوآوری در فناوری و نیز تأسیس موسسات حمایت کننده مالی متعدد و بر مبنای توسعه رقابتی، بخش زیادی از این مسیر را طی کرده‌ایم.
وی عنوان کرد: تأسیس موسسه سیاستگذاری و ارزیابی علم و فناوری کره (KISTEP) وابسته به وزارت علوم، فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی آینده کره در سال 1999 به تحقق این امر کمک بسیار زیادی کرده است.
پروفسور پارک دربخش‌هایی از سخنرانی خود به مواردی از قبیل سه فاکتور اساسی انتقال کره ‌جنوبی از کشوری با درآمد سالیانه پایین به کشور با درآمد بالا شامل فعالیت بالای R&D، افزایش کیفیت نیروی انسانی و رقابت در سطح بین المللی و بهره‌وری بالا ازسوی موسسات دانشگاهی و تحقیقاتی اشاره کرد.
وی افزود: پایه و اساس علوم و فناوری و نوآوری کشور کره جنوبی را دانشگاه‌های این کشور تشکیل می دهند و از برنامه های مهم ارتقای بهره‌وری در این دانشگاه ها، ارایه مشوق های مختلف برای محققان و نوآوران، آموزش جوانان با استعداد، دعوت از دانشمندان خارجی و آموزش در دوره های مختلف سنی مردم این کشور است.
پروفسور پارک در ادامه گفت: بودجه تحقیق و توسعه بخش غیردولتی کشور کره از سال 1982 تا 2014 به میزان 180 برابر افزایش یافته است. کمپانی عظیم سامسونگ دارای دومین رتبه در دنیا از نظر هزینه کرد تحقیق و توسعه می باشد. کشور کره جنوبی بین دو کشور اول  جهان از نظر نوآوری در فناوری می باشد.
    
گفتنی است 25 نهاد بزرگ دولتی در کشور کره از تحققات دانشگاهی این کشور حمایت مالی می کنند ووظیفه اصلی    KISTEP در کره  جنوبی، سیاستگذاری و برنامه ریزی، ارزیابی و پایش علم، فناوری و نوآوری و همچنین تعیین بودجه و هماهنگی بین موسسات تحقیق و توسعه کشور کره حنوبی می‌باشد و همچنین22 کشور توسعه یافته و یا در حال توسعه در فعالیت‌های بخش R&D کره جنوبی مشارکت و حمایت می‌کنند که این دستاورد از نتایج دیپلماسی بسیار فعال و سازنده موسسه  KISTEP می باشد.

منبع: msrt.ir