انتخاب عضو هیأت علمی دانشگاه کوثر به عنوان مجری طرح برگزیده دانشگاهی ۱۳۹۸

انتخاب عضو هیأت علمی دانشگاه کوثر به عنوان مجری طرح برگزیده دانشگاهی ۱۳۹۸

طرح دکتر محمد رضا بقائی‌پور عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه کوثر با عنوان "ساخت یک موتور القایی تخت دوطرفه با ساختار جدید" از سوی معاونت پژوهشی  وزارت علوم به عنوان طرح برتر دانشگاهی در سال ۱۳۹۸ برگزیده شد.

دکتر بقائی‌پور درگفتگو با روابط عمومی دانشگاه کوثر در خصوص این  طرح گفت: موتورهای القایی یا اسنکرون پر کاربردترین موتورهای الکتریکی مورد استفاده در صنعت هستند که ساختار آنها استوانه‌ای می‌باشد. ساختار معایب عمده‌ای نظیر حجم و وزن نسبتاً بالا و وجود مقدار قابل توجهی از پیشانی‌‌های کلاف در سیم پیچی را به همراه دارد. هزینه ساخت آن را افزایش داده است. در طرح حاضر ساختار جدیدی برای استاتور انواع موتورهای الکتریکی از جمله موتور القایی نوع تخت دو طرفه پیشنهاد گردیده حجم و وزن موتورها را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد. یک نمونه موتور القایی 1/5 کیلووات با ساختار مذکور طراحی و ساخته شده است. هسته استاتور از یک سری دندانه مجزا تشکیل شده هر کدام از روی هم گذاشتن تعدادی ورق فولادی سیلیسیومی ساخته شده‌اند. هر دندانه به صورت جداگانه سیم پیچی شده و با سربندی سیم پیچی‌ها به هم، کل مجموعه به صورت سیم پیچی سه فاز توسط منبع سه فاز تغذیه می‌گردد. در این ساختار پیشانی‌های کلاف وجود ندارندو بخش‌های سیم پیچی به طور یکسان در ایجاد ولتاژ القایی و گشتاور الکترومغناطیسی سهیم‌اند. هسته استاتور فاقد یوغ برای بستن مسیر شار مغناطیسی بوده، حجم و وزن هسته موتور به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

روابط عمومی دانشگاه انتخاب شایسته وی را به ایشان و جامعه دانشگاهی تبریک عرض نموده و برای این استاد ارجمند آرزوی موفقیت روزافزون می نماید.