آموزش-گروه های آموزشی-شیمی کاربردی

 

شیمی کاربردی

 

مقدّمه:

شیمی علم اتم‌ها، پیوندها و مولکول‌هاست. دانشی که می‌تواند خواص ماده، چگونگی تغییرات و شیوة تولید آن‌ها را از هستة اتم گرفته تا کهکشان‌ها بررسی کند و رشتة شیمی، رشته‌ای است که به پرورش متخصصانی می‌پردازد که با مطالعه و تحقیق و آزمایش به ابداع و نوآوری پرداخته و یا فرآورده‌های شیمیایی را کنترل می‌کنند.

 

الف: مشخصات کلّی رشته:

1) عنوان رشته: شیمی

2) گرایش: کاربردی

3) گروه آموزشی: علوم پایه

4) شرایط پذیرش دانشجو (از چه رشته‌هایی): رشتة ریاضی و فیزیک و رشتة علوم تجربی

 

ب:  هدف از ایجاد این رشته:

هدف از این دوره تربیت کارشناسانی است که در زمینه‌های آموزش در دبیرستان، کمک پژوهشگر در مؤسسات تحقیقاتی، صنایع شیمیایی و... فعالیت کنند و یا آماده کردن دانشجویان برای ورود به دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری است که در آینده  بتوانند به منظور تأمین کادر آموزشی- پژوهشی مورد نیاز دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی و کارشناسان مورد نیاز صنایع شیمیایی در جهت رفع ‌نیاز به کارشناسان خارجی فعالیت کنند. کارشناسان شیمی می‌توانند در وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، صنایع سنگین، صنایع و معادن، فرهنگ و آموزش عالی، کشاورزی، نفت و نیز آموزشگاه­های شیمی، صنایع شیمیایی و نظایر آن‌ها جذب گردند.

 

ج)  ضرورت و اهمیت رشته:

با توجه به نیاز صنایع مختلف شیمیایی به پژوهشگر و کمبود متخصص ایرانی برای ادارة کنترل کیفیت آزمایشگاه‌های شیمی صنایع موجود، و همچنین به منظور استفاده از منابع اولیة ارزندة موجود در جامعه در جهت افزایش بهره‌وری از آن‌‎ها و جلوگیری از صادرات بی‌رویة مواد اولیة ارزشمند و تبدیل آنها به محصولات واسطه‌ای که ارزش اقتصادی بالاتری دارند، اهمیت این رشته مشخص می‌شود. همچنین به منظور ارتقای کمی و کیفی محصولات مورد نیاز جامعه و ارائة استانداردهای لازم به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی و مواد مصرفی صنایع و کارخانجات، وجود کارشناسانی خبره در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد. این رشتة تحصیلی در سطح دانشگاه‌های دولتی استان خراسان شمالی دایر نمی‌باشد. با توجه به گزارش آمایش آموزش عالی خراسان شمالی، درصد دانشجویان گروه علوم پایه چهاردرصد می‌باشد، در حالی که وضعیت مطلوب در برنامة پنجم توسعة کشور ده درصد است. لذا با توجه به فاصلة استان (6 واحد پایین‌تر) از شاخص مطلوب کشوری، راه اندازی رشته‌های علوم پایه در سطح استان دارای اولویت خاصی می‌باشد.

 

د)  قابلیت‌ها، نقش و توانایی‌های دانش‌آموختگان رشته:

فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند مسؤولیت‌ زمینه‌های مختلف از جمله موارد زیر را عهده‌دار باشند:

  - طرح، نظارت و اجرای طرح‌های تحقیقاتی در سطوح کاربردی و علمی در دانشگاه‌ها، کارخانجات و مراکز تحقیقاتی.

- ارائة خدمات در آزمایشگاه‌های کنترل کیفی، ارائة معیارهای استاندارد به منظور افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی و همچنین مواد مصرفی کارخانه‌ها و صنایع.

ارائة خدمات آموزشی در سطح دانشگاه‌ها، دبیرستان‌ها و مؤسسات آموزشی .

ارائة طرح‌های پژوهشی به منظور استفاده از منابع اولیة ارزنده در جهت افزایش بهره‌وری و جلوگیری از صادرات بی‌رویة مواد اولیة ارزشمند و تبدیل آنها به محصولات واسطه‌ای که ارزش اقتصادی بالاتری دارند.

ارائة خدمات در کارخانجات پتروشیمی، پلاستیک، لاستیک، صنایع غذایی، صنایع دارویی، بهداشتی و غیره

آمادگی برای ادامة تحصیلات در مقاطع بالاتر برای تأمین کادر علمی دانشگاه‌ها و سایر مراکز علمی .