آموزش-گروه های آموزشی-آمار و کاربردها

 

آمار و کاربرد ها

 

مقدّمه:

علم آمار به زبان ساده ، پیشگویی بر اساس اعداد و ارقام است. به عبارت دیگر یک آمار دان می تواند بر اساس مجموعه اطلاعات عددی و بر مبنای مدل های ریاضی و مدل های نظریه احتمال پیشگویی کند؛  یعنی به یاری اطلاعات گذشته، نحوه رفتار یک فرآیند را پیش بینی نماید. از همین رو می توان گفت که علم آمار نتیجه گیری از جزئیات و یا رسیدن از جزء به کل است. کار علم آمار کمک به تفکر علمی است و آمارشناس کسی است که مشاهده می کند و اطلاعاتی به دست می آورد و سپس با اطلاعات به دست آمده، اتفاقات و حوادث را پیش بینی می کند . جندی پیش مجله معتبر"Scienceبه دنبال یک نظرخواهی از دانشمندان علوم مختلف، علم آمار را جزء 20 کشف و اختراع مهم قرن بیستم معرفی کرد. امروزه آمار و تحلیل های آماری جزء ملزومات جدایی ناپذیر اغلب پژوهش های علمی بخصوص در علوم انسانی و پژشکی و سایر علوم است به طوری که در اکثر پایان نامه های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می توان فصلی مجزا با عنوان تجزیه و تحلیل آماری را مشاهده کرد. علم آمار کاربرد علمی مبانی ریاضیات برای جمع آوری، تجزیه وتحلیل و ارائة اطلاعات می باشد. علم آمار براساس اطلاعات و داده‌های موجود به مدل‌سازی ریاضی از پدیده‌های طبیعی و واقعی می‌پردازد و چون امروزه دانشمندان هر علمی سعی می‌کنند از ابزار ریاضی برای مطالعات خود استفاده نمایند، در نتیجه علم آمار برای بررسی و مطالعة مسائل دنیای واقعی به یاری مدل‌سازی ریاضی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است و بنابراین کارشناسان آمار فرصت های شغلی بسیاری دارند و حیطة فعالیت آنها شامل تمامی علوم از جمله اقتصاد، جامعه شناسی، زیست شناسی، پزشکی، فیزیک، شیمی، الکترونیک و عمران و ... می شود.

 

الف: مشخصات کلّی رشته

1)عنوان رشته: آمار و کاربردها

2)گرایش:-

3)گروه آموزشی: علوم پایه

4)در صورت بین رشته ای بودن نام رشته ها ذکر شود: -

5)میزان هم­پوشانی رشته با سایر رشته­های مشابه: با توجه به سرفصل مصوّب هفتصد و نوزده جلسة شورای برنامه­ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورخ 26/2/88 به دلیل مشترک بودن دروس پایه و دروس الزامی- مشترک مجموعة علوم ریاضی با دروس رشتة ریاضیات و کاربردها و علوم کامپیوتر هم­پوشانی دارد.

6)شرایط پذیرش دانشجو (از چه رشته‌هایی): رشتة ریاضی و فیزیک

 

ب:  هدف از ایجاد این رشته:

هدف از این دوره تربیت افرادی است که بتوانند:

- به عنوان کارشناس آمار در سازمان­ها و ادارات به تجریه و تحلیل امور آماری بپردازند.

- به عنوان مشاور آماری مدیران و پژوهش ها و تحقیقات فعالیت نمایند.

- تمام دروس آمار واحتمال و برنامه­ریزی و ریاضیات وزارت آموزش و پرورش را تدریس نمایند.

- تحصیلات خود را در سطح کارشناسی ارشد و دکتری آمار ادامه دهند.

ج)  ضرورت و اهمیت رشته:

بیشتر سازمان های دولتی از آمار برای ارائه ارقام و اعدادی که مربوط به فعالیت های واحدهایشان می شود، استفاده می کنند و به دلیل کمبود کارشناسان آمار و گاهی عدم آشنایی با این رشته از افرادی بهره می برند که آشنایی مختصری با این علم دارند. در حالی که اکثر برنامه ریزی های زیربنایی کشور را می توان با استفاده از روش های پیشرفته آمار انجام داد. اهمیت این دوره جهت تربیت افراد برای سازمان­هایی از قبیل سازمان برنامه و بودجه ، مرکز آمار ایران، بانک ها، ادارات بیمه، مراکز صنعتی و کارخانجات، واحدهای آماری وزارتخانه های مختلف همچون جهاد کشاورزی، کار، بهداشت و درمان، اقتصاد و امور دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و غیره است که در جهت استقلال اقتصادی و خودکفایی جامعة اسلامی ضرورت آن  بیش از پیش احساس می شود. این رشتة تحصیلی در سطح دانشگاه­های دولتی استان خراسان شمالی دایر نمی باشد. با توجه به گزارش آمایش آموزش عالی خراسان شمالی، درصد دانشجویان گروه علوم پایه چهاردرصد می باشد، در حالی که وضعیت مطلوب در برنامة پنجم توسعه کشور ده درصد است. لذا با توجه به فاصلة استان (6 واحد پایین تر) از شاخص مطلوب کشوری، راه اندازی رشته­های علوم پایه در سطح استان دارای اولویت خاصی می باشد.

 

د)  قابلیت­ها، نقش و توانایی­های دانش­آموختگان رشته:

بسیاری از استادان و دانشجویان این رشته معتقد هستند که فارغ التحصیلان آمار کمتر با مشکل بیکاری مواجه می شوند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در اکثر ادارات و وزارتخانه ها و به طور کلی در هر مرکزی که نیاز به جمع آوری و تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات دارد، مشغول به کار شوند .

دانشجویانی که این دورة آموزشی را طی می­کنند:

- توانائی ادامه تحصیل را داشته و می توانند با رعایت دیگر ضوابط،  وارد دورة کارشناسی ارشد و رشته­های بالاتر تخصصی گردند.

- توانائی تجزیه و تحلیل آماری مسائل اقتصادی و صنعتی را دارا  هستند و می­توانند در مسایل آماری به منظور رفع نیاز موسسات صنعتی، اقتصادی، اجتماعی، کشاورزی، مراکز پزشکی و درمانی و غیره به مدل­سازی بپردازند.

- با تحلیل اطلاعات در برنامه­ریزی صحیح علمی و حل مسائل مربوط به آنها توانائی دارند.

- آمادگی برای برخورد با مسائل خاص آماری و حل مشکلات ناشی از آنها را دارا می باشند.

- می­توانند از بسته‌های آماری رایانه‌ای به منظور توصیف داده‌ها و انجام استنباط آماری استفاده نمایند.

- می­توانند کلیة دروس آمار واحتمال دورة ریاضی و روش عمومی را تدریس نمایند.