آئین رونمایی از اولین برنامه راهبردی دانشگاه کوثر

آئین رونمایی از اولین برنامه راهبردی دانشگاه کوثر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر، روز  سه‌شنبه 12 تیرماه ۱۴۰۳ از اولین برنامه راهبردی دانشگاه کوثر (پنج ساله ۱۴۰۶-۱۴۰۲) با حضور دکتر محبوبه معین‌مقدس رییس دانشگاه،  هیات رئیسه و کلیه مدیران حوزه‌های مختلف رونمایی شد.


دکتر معین‌مقدس در این جلسه با ارائه گزارش کوتاهی از روند تصویب این برنامه گفت: نیاز به تحول در کارکردهای دانشگاه، برنامه محوری و دوری از روزمرگی‌های مدیریتی، چالش‌های حوزه‌های آموزش، پژوهش و فناوری دانشگاه و راهبردهای مواجه با آنها با توجه به محدود بودن منابع مالی و انتظارات ایجاد شده در اسناد بالادستی برای مشارکت موثر دانشگاه در حوزه آموزش عالی بانوان، از ضرورت‌های تدوین و اجرای این برنامه بوده است.


وی افزود: از طریق دریافت نظرات و دیدگاه‌های کلیه حوزه‌های مدیریتی دانشگاه و در کنار آن توجه به اسناد و برنامه‌های بالادستی، سیاست‌های ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد توجه قرار گرفت و برای مشخص کردن نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی دانشگاه، کار شناسایی، تحلیل و ارزیابی وضعیت موجود دانشگاه در بازه ده ساله ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱ مدنظر بوده است. 


در ادامه این نشست دکتر حسن پارسی‌پور، مدیر طرح و برنامه دانشگاه ضمن تشکر از مجری طرح دکتر فهیمه تنهایی، عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه، بیان داشت: تصویب یک سند راهبردی شروع کار برای برنامه محوری در حوزه‌های مدیریتی است و  در تدوین اقدامات راهبردی این سند، شناسایی و تحلیل انتظارات و مطالبات ذینفعان دانشگاهی، مورد توجه بوده است. 
وی افزود: اهداف راهبردی دانشگاه به صورت سالانه و اقدامات راهبردی به صورت حداقل سه ماهه مورد ارزیابی، بازنگری و پایش قرار می‌گیرند. این ارزیابی‌ها به حوزه‌های مدیریتی دانشگاه این امکان را می‌دهد که مسیر برنامه محوری و نقد و تحلیل فرآیندها، انتخاب الگو واره فکری برای تحول در امور مدیریتی دانشگاه را مدنظر قرار دهند. 
وی ضمن ابراز تشکر از پشتیبانی و حمایت‌های ویژه ریاست دانشگاه در مسیر تدوین و تصویب سند، اظهار کرد: این پشتیبانی باید ادامه‌دار باشد و با ادامه این حمایت‌ها و نگاه‌های ویژه مدیریت کلان دانشگاه، می‌توان انتظار داشت که اجرای سند به شکل مطلوب‌تر  دنبال شود. 


لازم به ذکر است که اولین سند راهبردی دانشگاه کوثر دارای 10 هدف کلان و 32 راهبرد است. شاخص‌های کلیدی از مفاد اسناد فرادستی مانند سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور، سیاست‌های کلی نظام، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول راهبردی علم و فناوری، برنامه ششم توسعه کشور، ضوابط ملی آمایش سرزمین برای رصد عملکرد برنامه های اجرایی سطوح ستادی و اجرایی احصا گردیده است. 
گفتنی است بر اساس این برنامه راهبردی، "بانوی سرآمد، نسل کارآمد" به عنوان شعار دانشگاه  انتخاب شده و " دانشگاه کوثر، دانشگاهی تمدن ساز و تحول‌آفرین، دارای جایگاه ویژه منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای در تولید علم و فناوری است که با نمانام خیر کثیر در تربیت بانوان متخصص و متعهد با هویت ایرانی-اسلامی نقش‌آفرینی می‌کند" به عنوان چشم انداز دانشگاه برای افق ۱۴۰۶  ارائه گردیده است.