اموزش-گروه های اموزشی- مهندسی کامپیوتر - دانشگاه کوثر
مهندسی کامپیوتر
مهندسی کامپیوتر- نرم افزار
تعریف:
اصطلاح مهندسی نرمافزار بعد از سال ۱۹۶۸ شناخته شد. این اصطلاح طی کنفرانس «مهندسی نرمافزار ناتو ۱۹۶۸» (که در گارمیش آلمان برگزار شد) توسط ریاست کنفرانس F.L. Bauerمعرفی شد و از آن پس بطور گسترده مورد استفاده قرار گرفت.
مهندسی نرمافزار عبارت است از طراحی، برنامه نویسی، توسعه، مستندسازی و نگهداری نرمافزار که این امور با بهکاربستن روشهای فنی و عملی از علوم کامپیوتر، مدیریت پروژه، مهندسی، محدوده کاربرد، طراحی رابط، مدیریت تجهیزات دیجیتال و سایر زمینهها انجام شدنی است.
کامپیوتر دارای دو جزء متفاوت سخت افزار و نرم افزار است. اجزای فیزیکی و قابل لمس کامپیوتر مانند مدارها و بردهای الکترونیکی سخت افزار نامیده میشوند.
نرم افزار در حقیقت روح و جان کامپیوتر است که به سخت افزار هویت میبخشد و اصولاً به برنامهای گفته میشود که برای بهکارگیری سخت افزار ساخته شده باشد.
نرم افزارها را میتوان به دو رده کلی دسته بندی کرد که عبارتند از :
- نرم افزارهای سیستمی
- -نرم افزارهای کاربردی
نرم افزارهای سیستمی برنامههایی هستند که کامپیوتر برای فعال شدن یا سرویس دادن به آن نیاز دارد و به این دلیل از سوی سازندگان سیستم کامپیوتری عرضه میشوند و مهمترین آنها سیستم عامل، برنامههای سودمند و مترجمهای زبان میباشد. نرم افزارهای کاربردی نیز برنامههایی هستند که کاربر یا خود آنها را مینویسد یا شرکتهای نرم افزاری آنها را تهیه کرده و برای فروش عرضه میکنند. این گونه برنامهها معمولاً عمومیت برنامههای سیستم را نداشته و برای زمینههای مختلف مهندسی، علمی، تجاری، آموزشی، تفریحی یا طراحی نوشته میشوند.
تواناییهای فارغ التحصیلان:
فارغالتحصیلان این رشته، قابلیتها و تواناییهای زیادی دارند و چنانچه در مسیر مناسب هدایت شوند، قادر خواهند بود مشکلات زیادی را حل کنند. برخی از این تواناییها به شرح زیر است:
- بررسی و شناخت نرمافزارها جدید و به کارگیری آنها.
- بررسی کمبودها و نیازهای نرمافزاری بخشهای صنعت و خدمات و تدوین نیازهای آنها، امکان سنجی و تعیین ابزار و نیروی انسانی لازم برای رفع کمبودها.
- تجزیه و تحلیل سیستمهای کوچک و متوسط نرمافزاری و ارائه راه حل مناسب برای اجرای آنها.
- طراحی مجموعههای کوچک و متوسط نرمافزاری و تولید طرحهای اجرایی برای آنها.
- اجرای طرحهای کامپیوتری، نصب، آزمایش و آموزش آنها.
- پشتیبانی و نگه داری سیستمهای نرمافزاری شامل شناسایی خطاها، رفع خطاها و افزودن امکانات جدید به سیستمها.
- عیبیابی کامپیوترها و سیستمهای کامپیوتری و رفع عیبها.
- شناسایی فنون جدید طراحی و ساخت کامپیوتر و ارزیابی و بکارگیری آنها.
آینده شغلی:
برخی زمینههای اشتغال این رشته عبارتند از:
- طراحی و تولید برنامههای کاربردی، سیستمی و نظایر آن برای مصارف مختلف
- تولید برنامه برای اتوماسیون اداری، امورکاربردی نظیرحسابداری و مدیریت سازمانها و شرکتها
- تولید وب سایتها
- تولید بانکهای اطلاعاتی و کاربرد آنها در برنامههای مختلف
- تولید برنامههای کنترل و نظارت بر عملکرد واحدهای صنعتی
- مدیریت شبکههای کامپیوتری
- طراحی وساخت برنامههای خدمات اینترنت
- تولید نرمافزارهای مالتی مدیا (چندرسانهای) برای تبلیغات، تلویزیون و...
- حوزههای هنری، سینما، عکاسی، موسیقی، طراحی...
- طراحی صنعتی و شبیهسازی..
- مدیریت شبکهها و بسترهای اینترنتی
- تولید نرمافزارهای مورد نیاز برای سیستمهای مانیتورینگ کارخانجات
- پژوهش و نوآوری در بکارگیری روشهای نوین در تولید نرمافزار
- حضور در دانشگاهها و مراکز علمی و آموزشی بهعنوان مدرس و عضو هیأت علمی (اعم از کار پژوهشی یا تدریس)
- تأسیس شرکتهای خصوصی برای ارائه خدمات نرمافزاری به سازمانهای دولتی و غیره
- به کارگیری کامپیوتر برای اصلاح فرأیند همه وسایل صنعتی
- کار در شرکتهای بزرگ صنعتی و دولتی و خدماتی
- آموزش مجازی
- تولید سیستمهای دولت الکترونیکی
- به کارگیری هوش مصنوعی در سایر رشتهها
امروزه یک مهندس کامپیوتر اگر علاقهمند به کار باشد، هیچ وقت با مشکل بیکاری روبرو نمیشود. بهخصوص مهندسین نرمافزار که فرصتهای شغلی بیشتری داشته و برای کارکردن نیاز به امکانات و تجهیزات زیادی ندارد. به همین دلیل در بعضی از کشورها، صادرات نرمافزار یکی از اقلام مهم صادراتی و ایجاد درآمدهای ارزی برای آن کشور است.