نشست دکتر محمدعلی رباطجری "رئیس دانشگاه کوثر" با دکترمحمدرضاآهنچیان"مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم" - دانشگاه کوثر
نشست دکتر محمدعلی رباطجری "رئیس دانشگاه کوثر" با دکترمحمدرضاآهنچیان"مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم"
به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر، این جلسه با حضور رئیس دانشگاه کوثر دکتر"محمدعلی رباطجزی"، دکترمحمدرضا آهنچیان"مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم" و دکتر یوسف محب زادگان "مشاورمعاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران" ، هیأت رئیسه و مدیران دانشگاه کوثر برگزار شد.
در آغاز جلسه دکتر"محمدعلی رباطجزی" رئیس دانشگاه ضمن عرض خیر مقدم به دکترآهنچیان و دکتر محب زادگان، اظهار داشت: "دانشگاه کوثر ویژه خواهران در سال 91 با مجوز قطعی از دفترگسترش و با ردیف اعتباری ملی با 270 دانشجو و سه عضو هیأت علمی در خراسان شمالی شروع به کار کرد. با توجه به اقبال خوبی که در کشور وجود داشت، در مدت تقریباً 5/5 سال50 عضو هیأت علمی، 27 کارمند رسمی، پیمانی و قراردادی جذب نموده و در حال حاضر بیش از 2000 دانشجو در 18 رشته کارشناسی و یک رشته کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل میباشند."
وی بیان داشت:"با نگاهی علمی و فرهنگی به موضوع، با توجه به نیاز منطقه و کشور،دانشگاه کوثر ظرفیت بسیار خوبی است که می تواند در آینده به قطب علمی آموزش عالی در تربیت بانوان ارزش آفرین ایران زمین تبدیل شود. در نظام جمهوری اسلامی ایران حق انتخاب به خانوادههای محترم داده شده و تفکر علمی مورد استقبال مردم هم واقع شده است."
رئیس دانشگاه کوثر اذعان داشت: " نگاه دیگر، نگاه ایدئولوژی دینی است که مصداقی از نگاه اجتماعی و فرهنگی است که در سند اسلامی شدن دانشگاهها (راهبرد 14، تبصره 8) دقیقاً بدان اشاره شده که دانشگاههای ویژه خواهران باید ایجاد، گسترش و توسعه یابند. در جهان هم نگاه علمی و فرهنگی نسبت به آموزش عالی بانوان مورد توجه بوده و بانوان را برای بخشهای مدیریتی، فرهنگی، صنعتی و ...آماده و تربیت نمایند. این نگاهها باعث شده است این دانشگاه، جایگاه خوبی بعد از دانشگاه الزهرا (س) به عنوان دومین دانشگاه در کشور کسب نماید و این ظرفیت مورد اقبال و حمایت جمیع مسئولین محترم شهر بجنورد و استان خراسان شمالی قرار گرفته است."
سپس در ادامه جلسه دکتر علیرضا موذن"معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه کوثر" ضمن عرض خیر مقدم در تکمیل صحبتهای دکترمحمدعلی رباطجزی اظهار داشت:"در بحث آموزش و پژوهش، اعضای هیات علمی و دانشجویان موفقیتهای بسیار خوبی بدست آوردهاند و افق بسیار روشنی برای این دانشگاه میتوان ترسیم نمود."
در ادامه مهندس سکینه بیگی" مدیرگروه صنایع" در خصوص اطلاعات مربوط به دانشجوهای ورودی، میانگین دانشجوها در رشتههای مختلف دانشگاه، دانشجوهای انصرافی و اینکه افراد متأهل به دانشگاه کوثر اقبال بیشتری از خود نشان میدهند توضیحات آماری ارایه کرد به طوری که طبق آمار در مقطع کارشناسی دانشجویان متأهل ورودی 5/2 برابر ورودی دانشگاههای دیگر میباشد."
سپس دکتر اعظم سبحانی" مدیر آموزشی و تحصیلات تکمیلی" ضمن عرض خیر مقدم به نمایندگان آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت:" جای بسی خوشحالی است حضور شما در این مجموعه دانشگاهی جوان و نوپا کوثر و ما به فال نیک میگیریم که انشاالله بخش عمدهای از مشکلات این دانشگاه حل شود.
وی به بیان آمار دانشجوها، فارغ اتحصیلان، تعداد سایتها، کارگاهها، سالن مطالعه، آزمایشگاهها و رشتهها پرداخت و ادامه داد:" دانشگاه کوثر با هفت گروه آموزشی تأسیس شد، آیین نامههای داخلی در شورای آموزشی به تصویب رسیدند و اجرایی شدند.در بحث آزمایشگاه خیلی پیشرو بودهایم و کسب درآمد هم داشتهایم."
دکتر اعظم سبحانی افزود:" دانشجویانی داریم که به همراه هیأت علمیهای ما در کنفرانسهای بین المللی شرکت کردهاند و در سال گذشته دو دانشجو ما به عنوان صاحب استعدادبرتر از جوایز بنیاد ملی نخبگان استفاده کردند."
در ادامه دکتر فاطمه بدیعیان باغ سیاهی"مدیر امور پژوهشی" بیان داشت:"
دانشگاه کوثر در رتبه بندی دانشگاهها در سایت ISC رتبه 61+ ، در قسمت پژوهش رتبه هفتاد و در وجهه بین المللی رتبه 9را در سال 95-96 کسب نموده است. طبق اطلاعات سایت UniRef در سال 1392، این دانشگاه در بین دانشگاههای کشور از رتبه 585 برخوردار بود و در سال 96 به رتبه 236 صعود کرد و در میان دانشگاههای دولتی از رتبه 117 به 83 رسید. این در حالی است که تنها شش سال از قدمت دانشگاه می گذرد ."
سپس دکتر محبوبه یگانه" رئیس گروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت" در خصوص واحد ارتباط با صنعت و ارتباط آن با اعضا هیأت علمی بیاناتی ارائه کرد و در حوزه دانشجویی بیان داشت: "در حوزه دانشجویی در دوقسمت فعالیت انجام میشود :1)کارآموزی، که دانشجوها به سمت شرکتهای معتبر هدایت میشوند. 2) کارگاههای خلاقیت و ایده پردازی به کمک کارشناسها و پارکهای علم و فناوری تا ایدهها عملیاتی شود."
در ادامه دکتر مریم محبتی" مدیر امور فرهنگی و اجتماعی" به بیان فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی از جمله 3جشنواره مهم شب شعر منطقه ای به روایت عشق، نخستین همایش ملی ادبیات مقاومت و جشنواره عکس شهر اسلامی پرداخت."
سپس دکتر مریم درپر" رئیس دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت" ضمن عرض خیر مقدم به بیان آماری از رشد دانشجویان ثبت نام شده در سالهای مختلف ، نسبت اعضا هیأت علمی به دانشجوها پرداخت."
در ادامه دکتر ابراهیم کنعانی"رئیس دانشکده علوم انسانی" به عنوان نماینده اعضا هیأت علمی در دانشکده اظهار داشت:" ما به عنوان دانشگاه نوپا که در سال 91 تأسیس شده است از نظر تعداد دانشیار نمیتوانیم رشتههای کارشناسی ارشد و دکتری داشته باشیم و این در حالیست که در مقایسه، دانشگاههایی مثل پیام نور این محدودیت را ندارند و این مسئله نیاز به بازنگری در کل گرایشهای تحصیلات تکمیلی دارد. "
وی ادامه داد:"بحث رضایتمندی در سه سطح 1)کارمندی 2)دانشجویان 3) اعضا هیأت علمی است.این مثلثی که داریم بحث ما را کامل می کند و در هر توسعهای این مثلث باید دیده شود. "
سپس دکتر محمدرضا آهنچیان "مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری"ضمن عرض تشکر از دکتر محمدعلی رباطجزی اظهار داشت:" فرصت مغتنم است که در خدمت اعضای محترم هیأت رئیسه ، هیأت علمی، مدیران ارجمند دانشگاه کوثر هستم. این سفرها فرصت مغتنمی است برای پیوند نزدیک ترو اینکه صدا ها شنیده شوند."
وی ادامه داد: "هدف آمایش ایجاد انطباق بین موقعیت منطقهای، امتیازات سرزمینی، زیرساختهای فرهنگی- اجتماعی یک دانشگاه در محلی که استقرار پیدا کرده میباشد. خوشبختانه دانشگاه کوثر در مرکز استان قرار گرفته است و این فرصت طلایی برای توسعه دانشگاه ایجاد کرده است."
وی افزود:" اگر دانشگاه یک وجود در نظر گرفته شود باید دنبال این باشیم که چطور وجود دانشگاهی پیدا کنیم. وجه وجودی دانشگاه چیست؟، دانشگاه برای صاحب سبک بودن باید چه کار انجام دهد؟ "
مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم ادامه داد: "از سیاستهای کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طرح کارورزی و مهارتهای توان افزایی است و از مهر 97 این برنامه با حمایتهای مالی سازمان برنامه و بودجه بطور ویژه و از طریق هیأت امنا مورد حمایت قرار میگیرد."
در پایان دکتر یوسف محب زادگان" مشاور معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری" بیان داشت: "تفاوت دانشگاهها نباید فقط به خاطر تک جنسیتی بودن باشد بلکه باید در برنامههای درسی و شیوههای آموزشی نیز باشد."