یک مسئول وزارت علوم:

حل مشکل بیکاری دانش آموختگان در گرو ایجاد دانشگاههای اجتماعی است

حل مشکل بیکاری دانش آموختگان در گرو ایجاد دانشگاههای اجتماعی است

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رویکرد این وزارتخانه برای کاهش بیکاری دانش آموختگان رفتن به سمت ایجاد دانشگاه های اجتماعی و موثر است.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر و به نقل از خبرگزاری ایرنا  محمدهادی عسکری روز شنبه در آیین افتتاحیه نمایشگاه منطقه ای توانمندی های دانشجویان دختر در زمینه مد، لباس و صنایع دستی در بجنورد، اظهار داشت: سوق دادن مراکز آموزش عالی به سمت دانشگاه های اجتماعی و موثر، متناسب با نیازهای جامعه خواهد بود.
وی بر رصد مشکلات جامعه توسط دانشگاهیان تاکید کرد و افزود: دانشگاه باید راهکار برون رفت از مشکلات را ارائه دهد که در این راستا سمت و سوی مراکز آموزش عالی نیز تغییر خواهد کرد.
وی با بیان اینکه دانشگاه های اجتماعی نمی توانند نسبت به رویدادها، مسائل و مشکلات جامعه بی اعتنا باشند اظهار داشت: دانشجویان و اساتید باید چالش ها را شناسایی و راههای علمی برای برطرف شدن آن ارائه دهند.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجو باید از زمان تحصیل وارد حوزه اشتغال شود و کسب و کارهای جدید و خلاقانه طراحی کنند.
وی بر کارآفرینی دانشجویان و هنرمندان تاکید کرد و افزود: مسئولان نیز باید برای ورود دانشجویان به حوزه های کارآفرینی و اشتغال مسیر را هموار کنند.
عسکری گفت: باید خلاقیت به ماموریت ارزشی دانشگاه ها تبدیل شود.

*
تجلی فرهنگ جامعه در پوشاک
مدیرکل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگی و ارتباطات اسلامی نیز بر لزوم فراهم کردن فضا برای خلاقیت دانشجویان و جوانان تاکید کرد.
محمدعلی کیانی گفت: برای ایجاد اشتغال باید از ظرفیت و توانمندی نوآوران و ایده پردازان این حوزه استفاده کنیم.
وی بر شناسایی فرهنگ ها نیز تاکید کرد و افزود: در جای جای ایران اسلامی، پوشاک و زیورآلات بسته نوع نژاد و فرهنگ مردم، از تنوع بسیاری برخوردار است که باید به این مهم بیشتر پرداخت.
وی اظهار داشت: به منظور تعاملات فرهنگ و هنر ایرانی با جهان، از ظرفیت پوشاک و زیورآلات نیز استفاده می شود چرا که پوشاک نشان دهنده فرهنگ یک جامعه است.
رئیس دانشگاه دخترانه کوثر بجنورد نیز با اشاره به آمیختگی هنر اسلامی و ایرانی با پوشاک گفت: تمامی شاخص های پوشاک با فرهنگ ارتباط تنگاتنگ دارد.
سیدعلیرضا حسینی با بیان اینکه پوشاک با فرهنگ جامعه پیوند خورده است، افزود: مد نیز ترکیبی از طراحی و زیباشناختی برای ایجاد پوشاک و زیورآلات است که متاثر از اجتماع و فرهنگ است.
وی از طراحان و هنرمندان خواست تا به گذشته برگشت داشته باشند و گفت: با حفظ ارزش های گذشته و نوآوری باید طرح های خلاقانه ای ارائه داد که این امر می تواند موجب کسب و کارهایی جدید شود.
وی نبود جایگاه مناسب و تعریف شده برای شغل طراحی مد و لباس در کشور، عدم ارتباط طراحان و تولید کنندگان پوشاک، نبود قانون کپی رایت در طراحی، نبود حمایت از طراحان و نبود رشته های تکمیلی تحصیلی در رشته های طراحی و دوخت را از جمله مشکلات این بخش برشمرد.
نمایشگاه منطقه ای مد، لباس و صنایع دستی دانشجویی با شرکت 10 دانشگاه شمال و شمال شرق کشور از امروز تا 11 اردیبهشت ماه در روزبازار بجنورد برپا خواهد بود.