رئیس دانشگاه کوثر:

تعلیم و تعلم سنت حسنه آفرینش است

تعلیم و تعلم سنت حسنه آفرینش است

رئیس دانشگاه کوثر در مراسم روز استاد با بیان اینکه تعلیم و تعلم از شئون الهی است و خداوند تعلیم و تعلم را به پیامبران خود ارزانی داده است تا بتوانند مردم را هدایت کنند گفت: تعلیم و تعلم سنت حسنه آفرینش است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر، دکتر علیرضا حسینی در مراسم جشن روز استاد، بیان داشت: معلم ایمان را بر لوح جان انسان­ها و بر فطرت پاکشان حک می‌کند و ندای خداوند را به همگان می‌رساند.

دکتر حسینی با اشاره به اینکه معلم زلال دانایی را در وجود آدم، ساری و جاری می‌کند؛ بیان داشت: نقش معلم حساس و خطیر است به خصوص در نقش تربیتی انسانها و در ادامه افزود: کار معلم اخراج من الظلمات الی النور است که باید سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی با بیان اینکه هنر شگفت معلمی از آن خداوند بزرگ است افزود: معلم امانتدار نسلی است که مقدرات یک کشور به آن نسل سپرده می‌شود.

دکتر حسینی رئیس دانشگاه کوثر اذعان داشت: معلم جلوه‌ای از قدرت بی پایان الهی است و خداوند معلم بودن خود را بعد از خلقت انسان که شاهکار خلقت است، نشان داد.

وی با بیان اینکه در اولین آیات نازل شده بر پیامبر، خداوند خود را معلم معرفی کرد اظهار داشت: جامعه‌ای که نتواند از معلم تکریم کند به مرگ فضیلت‌ها دچار می‌شود و جامعه‌ای که معلم را تکریم کند به سمت رشد و بالندگی حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: از امام صادق (ع) روایت است زمان حساب و کتاب که اعمال انسان سنجیده می‌شود؛ خون شهیدان را با قلم علما می‌سنجند و این کار ما معلمان است که انسان‌هایی را تربیت کنیم تا به این جایگاه برسند.

دکتر حسینی با تأکید بر اینکه یکی از ویژگی‌های معلم، داشتن سعه صدر است گفت: سعه صدر در نفوذ معنوی شما بر دانشجو تأثیر خواهد داشت.

وی ادامه داد: کار پیامبران هدایت نسل بود و این وظیفه بر دوش معلمان گذاشته شده است.

دکتر حسینی با بیان اهداف مشترک انبیاء و معلم گفت: هدف معلم و انبیاء هر دو انسان‌سازی و کمال است و هر دو رسول راستی و درستی هستند.

رئیس دانشگاه کوثر با تأکید بر اینکه نسل جوان فکر می‌کنند معلمی فقط دانش است گفت: معلمی هنر است و معلم باید ذوق و تجربه داشته باشد تا دانشجو را به سمت فضائایل اخلاقی جلب نمایند، دانش به تنهایی راه به جایی نمی­برد.

دکتر حسینی با بیان اینکه یکی از صفات برجسته معلم عشق به تعلیم است، افزود: انسان با مطالعه، بهترین تئوری‌ها و نظریه­ها را کسب می‌کند اما اگر عشق در وجودش نباشد، نمی‌تواند آنها را به دیگران تعلیم دهد.

وی با تأکید بر اینکه معلم باید به مسئولیت‌های خود اشراف داشته و مسلط به فنون کلاس‌داری باشد، ادامه داد:

معلم باید بین گفتار و کردارش هیچ تناقضی وجود نداشته باشد تا بتواند دانشجویان را جذب کند و همچنین معلم باید استقلال اندیشه را در ذهن دانشجو پویا نموده و قوه ابتکار را در وجود او بیدار نماید.

دکتر حسینی بیان داشت: معلم باید توان تجزیه و تحلیل و خلاقیت را در دانشجو ایجاد کند و به دانشجو اجازه مباحثه دهد.

وی گفت: در دنیای امروز با پیشرفت‌های روز افزون و تأثیرات مدرنیسم بر جوامع انسانی تنها با سجایای اخلاقی نمی‌توان کار اخلاقی را پیشبرد؛ بلکه باید به دانش‌های روز نیز مسلط شد.