با حضور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیأت همراه

آئین تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه کوثر

آئین تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه کوثر

آئین تکریم دکتر علیرضا حسینی، رئیس سابق و معارفه دکتر محبوبه معین مقدس، رئیس جدید دانشگاه کوثر بجنورد با حضور معاون محترم وزیر علوم و مقامات استانی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر، این آئین با حضور دکتر داداش پور، معاون محترم وزیر علوم و رئیس سازمان دانشجویان، حجت الاسلام و المسلمین موسوی جاجرمی نماینده محترم نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان خراسان شمالی، آقای دکتر بیگ‌زاده، معاون محترم توسعه مدیریت و منابع استانداری، دکتر پاک‌مهر نماینده‌ی محترم مردم شریف بجنورد، مانه و سلمقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم و دیگر مسئولین شهری و دانشگاهی برگزار شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین موسوی جاجرمی، رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خراسان شمالی

مسئولین استان و وزارت علوم همت کنند تا مشکلات دانشگاه کوثر مرتفع گردد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی جاجرمی، رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خراسان شمالی ضمن تسلیت رحلت عالم ربانی آیت الله صافی گلپایگانی و گرامیداشت ایام الله دهه مبارک فجر با اشاره به آیاتی از قرآن کریم با مفهوم خلقت، بیان داشت: خداوند انسان را اشرف مخلوقات و نماینده‌ی خود بر روی زمین قرار داد و انسان باید منحصراً در انحصار عبادت و مسیر خدا باشد و غیر از این باطل است. عبادت معنی گسترده‌ای دارد و هر کاری که سبب خیر باشد عبادت است و مسیر قرب الهی را طی خواهد کرد و انسان از این مسیر به کمال می‌رسد. هر کار نیک و خداپسندانه‌ای که تصور کنید، بالاتر از آن هم است و آن شهادت می‌باشد و بالاتر از شهادت مقامی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی جاجرمی با تبریک مجدد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی افزود: امام خمینی (ره)، جامعه ما را متحول نمودند و تفاوت انقلاب ما با سایر انقلاب‌ها این است که ابتدا تحول درونی ایجاد شد و مادامی که این ایمان و بصیرت، آگاهی تحولات درونی است، این انقلاب، شکست ناپذیر خواهد بود چرا که ایمان داریم قدرت خداوند بالاترین قدرت‌ها است.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌‌های استان خراسان شمالی ادامه داد: خدا را شاکریم که توفیق داده در خدمت مجموعه ای باشیم که در مسیر علم و دانش است و دانشگاه کوثر هم به عنوان دومین دانشگاه تک جنسیتی کشور از سال ١٣٩٠ در مسیر خدمت به گسترش علم و دانش قدم نهاده و با وجود مشکلات عدیده‌، نسبت به سایر دانشگاه‌های استان پیشرفت چشمگیری داشته‌ است.

وی با تقدیر و تشکر از اساتید و دانشجویانی که علارقم تمامی مشکلات این دانشگاه در عرصه‌های مختلف خوش درخشیده‌اند، از

آقای دکتر داداش پور تقاضای حمایت نموده تا با برطرف شدن مشکلات دانشگاه کوثر، اساتید و دانشجویان این دانشگاه بتوانند بیش از پیش بدرخشند.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌های استان خراسان شمالی در بخش پایانی سخنانش از تلاش‌های ارزنده دکتر علیرضا حسینی رئیس پیشین دانشگاه کوثر تقدیر کرد و برای دکتر محبوبه معین مقدس سرپرست دانشگاه کوثر آرزوی موفقیت داشت.

 

دکتر داداش پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان

حضور بانوان ایرانی در عرصه‌های مختلف علمی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی یکی از افتخارات انقلاب اسلامی ایران است.

دکتر داداش پور بیان داشت: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، حضور بانوان ایرانی در عرصه‌های مختلف علمی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی بیش از پیش نمایان شد و این یکی از افتخارات انقلاب اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قبل از انقلاب 27 درصد دانشجویان را دختران تشکیل می‌دادند اکنون ٦٠ درصد جمعیت دانشجویی ایران را دختران و بانوان تشکیل می‌دهند، و ورود دختران و علاقه‌ی آنان به حوزه فنی و مهندسی و کشاورزی اتفاق میمون و مبارکی است و این نشان دهنده نیاز جامعه به وجود فضاهای مناسب جهت تحصیل بانوان است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: وجود دانشگاه کوثر پاسخ به این نیاز است و توان مضاعف را می‌طلبد چرا که با وجود نگاه‌های محدودیت آفرین که در سال‌های گذشته نسبت به دانشگاه‌های ویژه خواهران وجود داشته، دانشگاه کوثر با تلاش های مضاعف توانسته است در منطقه شرق کشور قد علم کرده و خود را تثبیت کند. با وجود این که این دانشگاه پیشرفت‌های چشم‌گیری در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی داشته است، اما در زمینه سخت‌افزاری پیشرفتی نداشته که باید مجموعه استان، نمایندگان مجلس و مسئولین امر در وزارت علوم کمک کنند تا دانشگاه کوثر به جایگاه واقعی خود برسد چرا که این دانشگاه توانسته در ذهن خانواده‌های ایران زمین جایگاهی پیدا کند و باید بتوانیم این جایگاه را به بلوغ برسانیم.

دکتر داداش‌پور افزود: علاقه دانشجویان دختر به رشته‌های مهندسی و حتی کشاورزی، حاکی از آن است که رشته‌های دانشگاه‌ها باید گسترش یافته و نگرش جدیدی ایجاد گردد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با رویکردهای جدیدی که در وزارت علوم وجود دارد تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا مشکلات دانشگاه کوثر حل شود و به زودی شاهد برطرف شدن مشکلات دانشگاه کوثر خواهیم بود.

 

دکتر بیگ زاده، معاون محترم توسعه مدیریت و منابع استانداری

سفر مقام معظم رهبری به اندازه یک دهه استان را توسعه داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر، معاون محترم توسعه مدیریت و منابع استانداری گفت: دانشگاه کوثر در یک دهه عمر خود با دو مسئله روبرو بوده است. مسئله نخست، آمایش آموزش عالی بود. با مطالبه‌ای که بین خانواده‌های استانی و کشوری و خواسته‌ی نماینده معزز ولی فقیه، نماینده محترم مجلس خبرگان و دیگر مسئولین استانی وجود داشت با حمایت وزارت علوم در شورای انقلاب فرهنگی مصوب شد تا این دانشگاه به صورت مستقل به حیات خود ادامه دهد.

 دکتر بیگ‌زاده ادامه داد: مسئله دوم، فضای فیزیکی دانشگاه کوثر می‌باشد که در سفر سال 1391 مقام معظم رهبری به استان، که به گفته سازمان مدیریت و برنامه ریزی این سفر، به اندازه یک دهه استان را توسعه داد، زمین و اعتبارات لازم در حوزه تملیک برای فضای فیزیکی دانشگاه کوثر اختصاص داده شد که پروژه 19 مهر با 90 درصد و فاز دوم آن با 75 درصد پیشرفت فیزیکی با کمبود اعتبار مواجه است و مطالبه جدی استان است که با اتمام این پروژه، دانشگاه کوثر به خواسته حقیقی خود برسد.

 

دکتر پاک‌مهر نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی

یکی از دستاوردهای انقلاب تاسیس دانشگاه کوثر، به عنوان دومین دانشگاه ویژه بانوان بعد از دانشگاه الزهرا(س) می‌باشد.

دکتر پاک‌مهر گفت: غریب به یک دهه از عمر دانشگاه کوثر می‌گذرد که جشن ده سالگی آن نیز در مهرماه سال جاری برگزار شد.

وی با بیان این که این دانشگاه با وجود مشکلات و نداشتن فضای اداری، آموزشی و خوابگاهی با همفکری و همدلی که از ابتدا تاسیس وجود داشته به موفقیت‌های زیادی در سطح استان، کشور و حتی در سطح بین‌الملل رسیده است و به جرات می‌توان گفت برای دانشگاهی که در کمتر از 10 سال، 70 عضو هیات علمی و قریب به 4000 دانشجو و عقد تفاهم نامه همکاری با کشورهای همسایه داشته در بین دانشگاه‌های ویژه خواهران خوش درخشیده‌ است.

دکتر پاک‌مهر افزود: اکنون در ایام الله مبارک دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و یکی از دستاوردهای انقلاب، تاسیس دانشگاه کوثر، به عنوان دومین دانشگاه ویژه‌خواهران بعد از دانشگاه الزهرا(س) می‌باشد. امید است با همکاری مسئولین استانی و کشوری این دانشگاه بتواند با استقلال کامل و برطرف شدن مشکلات فضای آموزشی،‌ اداری و خوابگاهی به اهداف والای خود در جهت توسعه هر بیشتر آموزش عالی و خدمت به بانوان ایرانی عزیز برسد.

 

دکتر علیرضا حسینی رئیس سابق دانشگاه کوثر

تمام تلاش خود را در مسیر تحقق و تثبیت دانشگاه به کار گرفتیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر دکتر علیرضا حسینی با بیان این که هیچ عبادتی بهتر از خدمت به خلق نیست گفت: درود بر خردمندانی که با خدمت به خلق خدا بستر رشد و تعالی بشریت و خردها را فراهم آوردند. در میراث اسلامی دانش، گنج بزرگی است.(اَلعِلمُ کَنزٌ عَظیمٌ) دانش زندگی است و زنده کننده نفس‌ها و جان‌ها است، دانش بزرگی، عزت و معرفت است.

وی با تأکید بر اینکه در این سال‌های پر فراز، دانشگاه مسیرهای مختلفی طی کرده تا به این شکوفایی رسیده است گفت: همه ما از عضو هیأت علمی، یاور علمی و دانشجو تمام قد کنار هم استوار ماندیم و تمام تلاش خود را در مسیر تحقق و تثبیت دانشگاه به کار گرفتیم.

وی ادامه: در مدت سه سال و دو ماه که عهده دار مسئولیت دانشگاه کوثر بوده‌ام با تمامی مشکلات،‌ تحریم‌ها،‌ کمبود اعتبار، نبود زیرساخت‌های لازم، هیچ کدام نتوانستند جلوی پیشرفت دانشگاه کوثر را بگیرند، بلکه جهش هم داشتیم و شاخصه‌های مدیریتی را با تعامل با سازمان‌ها و نهادهای استانی و کشوری ارتقا دادیم.

دکتر علیرضا حسینی افزود: که آموزش عالی در استان فقیر است و ما در استان لیسانس و فوق لیسانس تربیت می‌کنیم و ثمره‌ آن را استان‌های دیگر استفاده می‌کنند که با افزودن تحصیلات تکمیلی و نگاه ویژه به این امر، معضلات مربوطه حل می‌شود. همچنین خراسان شمالی تنها استانی است که هیات ممیزه ندارد اما با حمایت‌های وزارت علوم و رویکردی مناسب به استان‌های کم برخودار می‌توانیم اهداف پژوهشی را تحقق بخشیم.

دکتر حسینی از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر می‌توان به کسب مقام اول میزبانی نمایشگاه مد، لباس و صنایع دستی در سال ۹۸، میزبانی مسابقات ورزشی منطقه ۹ ، کسب مجوز مجله "التنظیرات و النقد فی الادب العربی" ایجاد مرکز نوآوری بانوان، تأسیس واحد آمار، تجهیز سالن ورزشی دانشگاه، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای آموزش مجازی از زمان شیوع ویروس کرونا وتأسیس انتشارات دانشگاه اشاره کرد.

 

بازنگری در افق و مأموریت دانشگاه یکی از مهمترین برنامه‌های دانشگاه برای سال‌های آتی است.

دکتر معین مقدس ضمن خیر مقدم به دکتر داداش‌پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مسئولین استانی و مهمانان حاضر در مراسم به تشریح سرفصل برنامه‌های خود به عنوان ریاست دانشگاه پرداخت:

1- افزایش کیفیت آموزشی و توجه خاص به آموزش مهارت‌های شغلی دانشجویان

2- استفاده از ابزارهای نوین آموزشی در راستای حرکت و نیل به سوی عدالت آموزشی برای دختران ایران زمین

3- رشد کمی و کیفی امور پژوهش و توجه ویژه به انجام پژوهش‌های پایه و بنیادی، افزایش ارتباطات جامعه و صنعت برای حل مشکلات استان و کشور

4- ارتقای کیفیت فعالیت های فرهنگی بخصوص با رویکرد ایفای نقش فعال و اثر گذار بانوان ایران زمین در تمدن سازی

5- افزایش امکانات رفاهی و ورزشی به منظور دمیدن روحیه نشاط و امید در دانشجویان

6- حرکت در مسیر انضباط مالی، چابک‌‌سازی اداری و افزایش بهره‌وری و رضایت‌مندی در بین تمام اعضای هیأت علمی، یاوران علمی و دانشجویان.

7- افزایش تعاملات بین‌المللی و جذب دانشجویان دختر از کشورهای همسایه و مسلمان

وی در پایان اظهار داشت: در سال‌های گذشته مأموریت دانشگاه تغییر کرد و با تعریف شدن فعالیت دانشگاه به حوزه علوم انسانی، توسعه علوم پایه محدود و جذب دانشجو در کلیه رشته‌های فنی و مهندسی در سال 1400حذف گردید. اکنون تلاش بر این است با بازنگری در افق و مأموریت دانشگاه با توجه به خاستگاه و مأموریت ذاتی آن و اقبال بسیار بالای بانوان به تحصیل در این دانشگاه و با وجود بافت فرهنگی و اقوام مختلف در استان، دانشگاه را به مسیر اصلی برگردانیم.

 

 

لینک گزارش تصویری