طرح پژوهشی دکتر زارع - گروه زبان و ادبیات انگلیسی - rta
شناسنامه طرح | خلاصه طرح | |
عنوان: | بررسی تاثیر تمرین های مبتنی بر یادگیری داده محور تمرکز بر ساختار بر درک زبان آموزان از سخنرانی های علمی انگلیسی | استفاده از روش یادگیری داده محور در کلاس های انگلیسی سخت، زمانبر و با چالشهای فراوان همراه است. از سوی دیگر، نتایج تحقیقات به اثربخشی این روش در بهبود یادگیری انگلیسی به عنوان زبان دوم/ خارجی اشاره میکند. هدف از انجام مطالعه حاضر، از بین بردن محدودیتهای این روش با یک رویکرد جدید است. این طرح به بررسی تاثیر تمرینهای مبتنی بر یادگیری داده محور تمرکز بر ساختار بر درک زبان آموزان از سخنرانیهای علمی انگلیسی میپردازد. با استفاده از یک مدل quasi-experimental validating quantitative data triangulation model ، تعداد 124 زبانآموز با سطح متوسط انگلیسی پیشآزمون شده، بهطور تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش در معرض یک دوره آموزشی 12 جلسهای (45 دقیقهای) با استفاده از تمرینهای مبتنی بر یادگیری داده محور تمرکز بر ساختار قرار گرفت، در حالی که گروه کنترل در معرض یک دوره آموزشی 12 جلسهای (45 دقیقهای) با استفاده از بک نوع تمرین قدیمی قرار گرفت. سپس میزان درک زبانآموزان هر دو گروه از سخنرانیهای علمی انگلیسی بلافاصله پس از پایان دوره آموزشی و با تاخیر یک ماهه با استفاده از دو آزمون درک سخنرانی علمی انگلیسی سنجیده شد. با توجه به پاندمی ویروس کرونا، این مطالعه از راه دور انجام شد. همچنین به منظور اعتبارسنجی مدل استفاده شده، پس از دورهها مصاحبههای نیمه ساختاریافته با زبانآموزان گروه آزمایش انجام شد تا نقاط ضعف و قوت روش پیشنهادی مشخص شود. نتایج نشان داد استفاده از تمرینهای مبتنی بر یادگیری داده محور تمرکز بر ساختار منجر به بهبود موقت و پایدار درک زبانآموزان از سخنرانیهای علمی انگلیسی میشود. این بهبود با افزایش میزان توجه، آگاهی فرازبانی، یادگیری اکتشافی و عاملیت زبانآموز همراه است. از نتایج این مطالعه میتوان به صورت نظری برای توسعه یک نظریه مرتبط با روش پیشنهادی و به صورت کاربردی برای آموزش انگلیسی از راه دور برای زبانآموزان، مدرسان و طراحان محتوای آموزشی استفاده کرد. جهت دریافت گزارش کامل طرح پژوهشی به دفتر پژوهش و فناوری مراجعه شود. |
شماره طرح: | NO.0010011714 | |
مجری: | دکتر جواد زارع | |
دانشکده/ گروه: | علوم انسانی - زبان و ادبیات انگلیسی | |
دستاورد: | مقاله: A Data-driven Learning Focus on Form Approach to Academic English Lecture Comprehension عنوان نشریه: Applied Linguistics مشخصات نشریه: Print ISSN: 0142-6001 Online ISSN: 1477-450X Oxford University Press JCR – Q1 Impact factor: 5.741 |